احمد نجاتیان قائم مقام رییس سازمان نظام پرستاری کشور اظهارکرد: کمبود نیروی پرستار و ساعات کاری زیاد پرستاران خود در کاهش کیفیت خدمات پرستاران موثر است لذا مانباید در برابر مطالبات متوقف شویم.

وی اظهارامیدواری کرد: در پایان این همایش برنامه عملیاتی در ارتقا کیفیت خدمات پرستاری ارائه دهیم.

نجاتیان در ادامه با اشاره به ارتباط تنظیم مقررات پرستاری با کیفیت خدمات پرستاری یادآورشد: از ۸ هدف تشکیل سازمان نظام پرستاری، ۷ هدف بر کیفیت تاکید دارد.

قائم مقام رییس سازمان نظام پرستاری کشور تاکید کرد: باید نمایندگانی از گیرندگان خدمت، در گروه های تنظیم مقررات حضور داشته باشند.

وی با بیان این که سیستم ارزیابی صلاحیت حرفه ای در پرستاری مامایی کشور اجرایی خواهد شد متذکرشد: از آن پس هر کس صرفا با داشتن مدرک تحصیلی مجاز به ارایه خدمات نخواهد بود. این امر ممکن است محدودیت هایی را برای حرفه ایجاد کند ولی مطمئنا کیفیت ارایه خدمات را بدنبال خواهد داشت.

نجاتیان برحفاظت از حقوق سلامتی مردم در برابر خدمات تاکید کرد و گفت: سیستم آموزشی باید استاندردهای لازم را داشته باشد تا پرستار تربیت کند و سپس پرستار بتواند خدمات با کیفیت ارائه دهد.

دکتر ناهید خداکرمی عضو هیات رییسه انجمن علمی مامایی کشور با اشاره به جایگاه خدمات مامایی در پیش برد طرح تحول نظام سلامت گفت : ۵۷ درصد تولدها در کشور از طریق سزارین صورت می گیرد  و ۹۰ درصد MRIهای انجام شده نرمال است.

وی افزود: هم اینک تعداد دستگاه های. سونوگرافی و MRI کشور ما برابر ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپاست ولی به لحاظ تعداد انجام شده و طبیعی بودن اقدامات در آمار ما چندین برابر آنها است.

پرستاری و مامایی دو حرفه ای هستند که می توانند این تقاضاهای القایی را مهار کنند.

خداکرمی خاطرنشان کرد: همچنین میانگین بستری در مراقبت ویژه نوزادان مراکز درمانی در حال افزایش است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا