نشست های معرفی و بررسی کتاب با عنوان« یک مؤلف، یک کتاب» با همکاری دانشگاه یزد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار می شود. 

نشست های «یک مؤلف، یک کتاب» به منظورمعرفی و بررسی آثار و تالیفات  نویسندگان و مولفان استانی و کشوری به صورتی منظم و هدفمند  برگزار خواهد شد.

دکتر مجید پویان، دبیر اجرایی نشست های بررسی کتاب در دانشگاه، اعلام کرد طی تفاهم صورت گرفته میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و معاونت پژوهش و فناوری  دانشگاه یزد، مقرر شده  این جلسات، با هدف معرفی و بررسی آثار منتشر شده در استان به صورت منظم برگزار شود.

وی افزود بنابر تأکید دکتر محمدتقی المدرسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد، و علی غیاثی ندوشن، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، هدف بنیادینِ برگزاری این نشست­ها توسعه و ترویج فرهنگ نقدپذیری و  توجه بیشتر و دقیق­تر به آثار مؤلفان و نویسندگان استان در زمینه­های مختلف  است تا با رویکردی جدی­تر وبهره­مندی از ناقدان توانمند استانی و کشوری زمینه نگارش و تألیف آثاری ارزشمندتر و بهتر فراهم آید.

در این راستا همچنین به منظور آشنایی هرچه بیشتر اهالی فرهنگ و قلم استان با تألیفات و آثار نویسندگان و مؤلفان برجسته کشوری و ایجاد یک تعامل فرهنگی و علمی سازنده میان  مؤلفان ونویسندگان استانی و کشوری،  برخی از نشست­ها به بررسی آثار مولفان  برجسته کشور اختصاص خواهد داشت.

وی گفت به منظور شناساندن آثار انتشار یافته و بررسی جدی­تر و دقیق تر آنها، برنامه­ریزی های لازم با همکاری علمی و اجرایی دانشگاه یزد و موسسه تک منظوره «یار مهربان فرزندان یزد» به مدیریت احمد رضا قدیریان و به نمایندگی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صورت می گیرد.

دکتر پویان هم چنین گفت  نخستین جلسه از  ازین نشست ها بنابر پیشنهاد و پیگیری گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد به نقد ادبیات پایداری معاصر عرب اختصاص داشت که با حضور دو استاد و ناقد سرشناس از کشور لبنان در تاریخ 9اسفند ماه جاری در دانشگاه یزد برگزارگردید.

دبیر اجرایی نشست های بررسی کتاب افزود هم چنین مقرر شده است در این جلسات  برخی از آثار اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد که در حوزه های عمومی و علوم انسانی از جمله فرهنگ و ادبیات، دین پژوهی، تاریخ پژوهی، جامعه شناسی، ترجمه و... انتشار یافته است، با حضور کارشناسان و ناقدان استانی و  کشوری معرفی و بررسی شود. وی محورهای اصلی این نشست ها را در سه حوزه 1-معرفی و رونمایی کتاب.2-بررسی کتاب 3- معرفی آثار برگزیده و تحسین شده مولفان استانی و کشوری 4- - برگزاری نشست های عمومی نقد و بررسی  5- معرفی و بررسی آثار دانش آموختگان دانشگاه یزد دانست. دکتر پویان اضافه کرد در راستای محور پنجم، مجموعه شعر تازه انتشار یافته خانم فاطمه محسن زاده، دانش اموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد  با عنوان «میناهای وحشی» در حاشیه نمایشگاه بزرگ  کتاب یزد معرفی و بررسی خواهد شد.در این نشست احمد رضا قدیریان، شاعر و منتقد ادبی، که خود نیز از دانش آموختگان دانشگاه یزد در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است، درباره این مجموعه و ویژگی های آن سخن خواهد گفت.این نشست در تاریخ 13 اسفند ماه در ساعت 18 عصر با حضور علاقه مندان و شاعران در حاشیه هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب برگزار می شود.

این جلسه نقد کار مشترکی است میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و دانشگاه یزد که با همکاری خانه کتاب ایران از سوی مؤسسه فرهنگی هنری تک منظوره یار مهربان فرزندان یزد برگزار می شود.

وی افزود فروردین ماه سال آینده نیزمجموعه داستان «ته خیار»، جدیدترین  اثرانتشار یافتۀ استاد هوشنگ مرادی بررسی خواهد شد. در این نشست علاوه بر بررسی این مجموعه داستان، دو  دانش آموخته دانشگاه یزد،  در مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،  نیز به معرفی پایان نامه های خود که در زمینه جامعه شناسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی است، می پردازند و در آخر نیز برنامه پرسش و پاسخ و داستان خوانی با حضور استاد مرادی کرمانی  برگزار می شود.

 گفتنی است بنابر هماهنگی های صورت گرفته، مقرر شده بود این جلسه همزمان با  نمایشگاه بزرگ کتاب  در یزد برگزار شود که به دلیل بروز برخی مشکلات شخصی برای حضورِ نویسنده  در این بازه زمانی،  بنابر درخواست استاد مرادی، این نشست به فروردین ماه موکول شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا