به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد عملیات مرمت مسجد تاریخی فرط آغاز شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این خصوص گفت: با تخصيص اعتباري معادل 000/000/350 ريال عمليات اجرايي مرمت این مسجد آغاز گردید.

محسن ذاکری نیا اظهار داشت: مرمت این مسجد تاریخی شامل جمع آوري آجر فرشهاي موجود پشت بام و زير سازي با اندود کاهگل و شيب بندي مناسب، ‌آجر فرش مجدد پشت بام و بندکشي آن می باشد.

وی تصریح کرد: این بناي ‌مذهبي ـ تاريخي مسجد کوچکي است که در ضلع شمالي ‌خيابان قيام،‌ در محله ‌دارالشفا و در مجاورت مجموعه بازارهاي قديمي يزد واقع گرديده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: مسجد فرط داراي ديرينه تاريخي قابل توجهي مي باشد. باني آن ‌احمد بن محمد زمجي می باشد و ساختمان مسجد در سده دوم هجري بنا گرديده است. بناي کنوني این مسجد متعلق به عهد صفوي است. مطابق مسطورات تواريخ يزد هنگامي که‌ امام رضا(ع) بنا به تقاضاي مامون، خليفه عباسي، عازم ‌خراسان بود، به يزد آمد و چند روزي در آن ديار توقف کرد. حضرت در زمان توقف در مسجد فرط به عبادت مي‌پرداخت. يک نفر از اهالي يزد جايگاه عبادت آن حضرت را عمارت نمود و گنبدي کوچک ساخت. اکنون هم يکي از حجرات مسجد به "صومعه امام رضا" موسوم است و به آن قدمگاه مي‌گويند. مهندس ذاکری نیا پس از بيان توضيحات فوق درخصوص سبک معماري بنا افزود: سبک معماري آن ويژه قرون صدراسلام بوده و الگوهاي معين صحن و ايوان را در طرح خود نشان مي دهد. معماري اين مسجد کاملاً همگون با شرايط اقليمي منطقه مي باشد.

ذاکری نیا خاطرنشان ساخت: مصالح مصرفي در بخش قديمي اين مسجد خشت و گل بوده و از تزئينات ساده اي برخوردار مي باشد. به گونه اي که در بدنه هاي حياط از قاب بنديهاي آجر به صورت طاق نما با بندکشي گچ بهره جسته اند و در فضاهاي داخلي مسجد و شبستان و گرمخانه از بافت آجرچيني ستونها و ديواره ها با بندکشي گچ استفاده گرديده است.

 شایان ذکر است اين بناي تاريخي به شماره 1825 در فهرست آثار ملي ثبت گرديده است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا