محسن اختياري

بدون شك هنر يكي از تاثيرگذارترين ابزارها در جوامع انساني در طول حيات بشر بوده چرا كه مستقيما و بدون هيچگونه واسطه اي با تمامي افراد يك جامعه در ارتباط است و در اين ميان شايد هنر نوشتن موثرترين و ريشه دارترين آن باشد . نويسندگان همواره در طول تاريخ جايگاهي خاص در اجتماع داشته و داراي احترام واعتبار ويژه اي بوده اند بطوريكه  در بسياري مواقع حتي افراد صاحب قدرت و منصب كه دستي بر قلم داشته اند آنرا موجب افتخار و مباهات خود مي دانسته اند، چرا كه هنر ارزش و جوهره وجود خود آدمي است حال آنكه مناصب و كرسيها ممكن است از آن ديگران و به راحتي از دست رفتني باشند ؛ شايد جالب باشد  بدانيد كه رييس جمهور آمريكا با همه مناصبي كه داشته حتي بزرگترين راه درآمد اقتصادي خود را نوشتن مقالات و انتشار يكي دو كتاب مي داند !.
در مكتب مقدس اسلام در اهميت آن همين بس كه سوره اي در قران به نام قلم است و خداوند مستقيما به قلم قسم ياد مي كند .
اگر چه جايگاه معنوي هنرمندان در همه دنيا داراي احترام است وليكن مواجهه با اين قشر در جوامع مختلف متفاوت است بطوريكه در بسياري كشورها بخصوص كشورهاي پيشرفته از نويسندگان بعنوان كساني كه مهمترين داراييشان دانشي است كه بعضا حاصل عمري زحمت است حمايتهاي همه جانبه اي بخصوص در حيطه قوانين دارد ، قوانين بسياري مانند آزادي بيان ، عدم سانسور ، حقوق مالكيت معنوي و كپي رايت در بسياري جهات از هنرمندان و صاحبان انديشه بويژه نويسندگان حمايت همه جانبه دارد .
در كشور ما عليرغم اعتبار معنوي هنرمندان و اهل قلم كه اصليترين انگيزه و عامل دلخوشي ايشان است در بسياري مواقع نويسندگان ديوار كوتاهي دارند كه مورد شديدترين هجمه ها و بي مهريها قرار ميگيرند بطوريكه شخصا مي بايست پاسخگوي بسياري عواقب باشند .
آنانكه دستي بر آتش دارند خوب مي دانند بين هنر و اقتصاد در كشور ما هيچ تناسب و سنخيتي نيست البته بگذريم از اندك موارد استثنائاتي كه هميشه وجود دارند چرا كه در اينجا صحبت از عموم و هزاران هنرمند و نويسنده ايست كه در اين وادي فعاليت مي كنند ؛ و اما شايد جالب اما عجيب باشد اينكه معروفترين نويسندگان و بخصوص رمان نويسان ما براي گذران زندگي روزمره خود هم بايد به فعاليتهاي جانبي ديگر بپردازند ؛ حال بماند هجمه ها و تهديدهاي ديگري كه هر لحظه ممكن است از جانب افراد و گروههايي حتي بعضا بخاطر انديشه متفاوت مواجه باشند . شايد توصيه يكي از چهره هاي ماندگار كشور كه خود اهل قلمي است بسيار درست و بجا بود كه مي گفت كساني كه در اين وادي فاليت مي كنند حتما مي بايست منبع درآمد اقتصادي ديگري براي گذران زندگي داشته باشند چرا كه فعاليت هنري و بخصوص نويسندگي در جامعه ما بدون هيچ امنيت شغلي هر لحظه در معرض تهديد و خطر است . و همه اينها در شرايطي است كه فرهنگ وهنر يكي از مهمترين و تاثيرگذارترين ابعاد جامعه است و در اهميت آن همين كافيست كه امسال را با نام اقتصاد و فرهنگ مي شناسيم هر چند ممكن است بين اين دو در كشور ما رابطه خوبي نباشد .
از طرف ديگر موج شديد بي مهريها و ناملايماتي كه بعضا نويسندگان با آن مواجهند شايد بسيار ناخوشايندتر


از ديگر تبعات آن باشد ، بطوريكه ممكن است با نوشتن يك مطلب كه به مذاق برخي خوش نيايد مورد شديدترين توهينها ، تهمت ها و حتي تهديدها قرار بگيرند كه معمولا دراينگونه موارد هم شخصا ميبايست پاسخگوي تمام اين هجمه ها باشند ، بويژه آنانكه از در نقد و انتقاد بيانگر واقعيتها هستند و توجهي به خوش آمدي ديگران ندارند .
شايد مشاهده آثار خستگي جسمي و روحي در وجود بسياري از هنرمندان اين عرصه مصداقي باشد بر اين واقعيت كه با وجود مشقات فراوان و صرف عمري در اين راه با دلي پر از درد سخن مي گويند .
به احتمال قريب به يقين تاثيري كه اهل قلم بر جامعه بشري دارند بيش از هر قشر ديگريست چرا كه زيربناي بسياري هنرها و حتي بسياري فعاليتهاي ديگر انساني نوشتن است كه لازمه و سرمنشاء مستقيم آن دانش و انديشه است ، از اينرو نيازمند توجه خاص و ويژه اي از جانب دولتمردان و مسئولين مي باشد .
با اميد به فرداهاي بهتري براي اهل قلم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا