مهندس محمد حسن منصوری زاده

مهندس محمد حسن منصوری زاده"کارشناس ارشد حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری یزد"فضای شهری در معنای کلی به کلیه بافت ها، اشیاء، فضاهای محیطی شهری اتلاق می شود که با توجه به این تعبیر باید گفت، رعایت اصول و ضوابط شهرسازی در همه جنبه ها و عرصه ها اعم از چیدمان فضاهای شهری، معابر، گذرگاه ها، میادین، فضاهای سبز، و ... امری ضروری است که در گرو آن می توان سیما و منظر شهری را ارتقاء بخشید.
در طراحی و فرآیند بهبود كیفیت محیط، ارتقا كیفیت بصری عرصه‌های عمومی شهر، بمنظور ارتقای کیفیت حضور مردم از جایگاه والایی برخوردار است، چراکه شكل و منظر شهرها درمعرض دید مستمر مردم قرار دارد و بیش از هر چیز دیگر از طریق دید بر روحیة مردم تأثیر می‌گذارد. این شكل می‌تواند همانند هنر موسیقی، ادبیات و نقاشی كاملأ موزون و یا با اغتشاش همراه و ضمن ایجاد آلودگی بصری در منظر شهری، بر رفتارها، فعالیت ها و ارتباطات شهری تأثیری نامطلوب برجای گذارد. لذا ارتقای کیفیت محیط و منظر شهرها، نیازمند شناخت طبقه‌بندی شده اغتشاشات و آلودگی‌های بصری و ساماندهی آنهاست. آنچه كه در شهر یزد نیز بعنوان شهری تاریخی و با انبوهی از بناهای خشتی و معماری اسلامی ضروری است.
شهر یزد نیز می تواند با توجه به بعد تاریخی و فرهنگی غنی خود سرآمد اجرای طرح های زیباسازی با هدف ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری باشد. انطباق لایه ها و شبکه های شهری مانند شبکه های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و ... باعث پیوستگی کل شهر و ایجاد بسترهای ایده آل شهری می شود. شهر از جمله مهمترین دستاوردهای انسان و رهاورد زندگی اجتماعی وی است. بنابر این نیاز است این ساختار مهم تحت تاثیر رویکردهای علمی حفظ شود. می توان با طراحی مناسب و حذف آلودگی های محیطی همچون الودگی بصری، فضاهای عمومی مناسبی را جهت حضور عابران و شهروندان فراهم ساخت.
از دیگر مباحث مرتبط با سیما و منظر شهری فراهم آورن آسایش محیطی است که برای تحقق این مهم نیاز است ضمن شناسایی آلودگی های بصری اقداماتی کارشناسی در زمینه کاهش آلودگی ها و اغتشاشات بصری صورت گیرد. انسجام منظر طبیعی در شهر از جمله راهکارهایی است که کارشناسان زیباسازی در بحث سیما و منظر شهری بر آن تاکید دارند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا