محسن اختياري

جام ملتهاي آسيا به پايان رسيد ، تيم ملي به عراق باخت و حذف شديم ؛ و همه اينها در شرايطي بود كه همگي از تيم انتظار قهرماني يا حداقل كسب مدال داشتيم ؛ اما برآورده نشد . خيليها انتظار داشتند كي روش  بركنار شود يا بچه هاي تيم ملي با هجمه انتقادات روبرو شوند ، اما استقبال گرم و شايسته از تيم ملي و نتايج نظر سنجي برنامه نود در مورد ادامه حضور  كي روش  بعنوان سرمربي گوياي حكايتي ديگر بود .
اينكه مردم ما فوتبال را خوب مي فهمند و درست است كه در فوتبال نتيجه از هر چيزي مهمتر است  اما چيزهاي مهم ديگري هم هست ، و آن عملكرد رضايتبخش تيم است .
اصولا نتيجه گيري در فوتبال متاثر از دوجنبه است اول تيم خوب و بازي خوب  و دوم اتفاقات غير قابل پيش بيني ؛ اتفاقات و حوادث جزء لاينفك فوتبال است و اتفاقا يكي از مهمترين عوامل هيجان و جذابيت آن كه دربسياري بازيهاي بزرگ و حساس جهاني هم تاثير گذاري آنرا ديده ايم .
به اعتقاد نگارنده در اين تورنمنت تيم ما اگر عالي نبود در حد بسيار خوب ظاهر شد ، ما هر سه بازي دور مقدماتي را برديم آنهم در گروهي كه آنرا سخت ترين گروه جام مي دانستند و در شرايطي كه حريفان ما چندان هم دست و پا بسته نبودند و در نهايت هم امارات با كسب عنوان سومي شگفتي جام شد .
اما در مقابل عراق چه اتفاقي افتاد ؛ هر چند ما در بازي با عراق هم يك سرو گردن بالا تر از حريف بوديم ، اما اينبار اسير عامل دوم يعني همان اتفاقات غير قابل پيش بيني شديم . در شرايطي كه تيم ما بسيار بهتر از حريف نشان مي داد و اين امر كاملا مشهود بود روي يك صحنه كاملا مشكوك و روي تصميم كاملا مردد داور تيم ما يك يار خود را از دست داد وهمه چيز بخصوص سرنوشت بازي كاملا عوض شد در صورتيكه اگر اندكي حواس داور جمع بود و مي دانست كه دفاع ما يك كارت زرد دارد قطعا در آن صحنه كارت زرد دوم را نشان نمي داد ، و به همين سادگي ما قافيه را باختيم .
اما اين تمام ماجرا نبود چرا كه تيم ما از هر نظر چه از نظر جسمي و تاكتيكي و چه از نظر ذهني و رواني برتر از حريف بود و به همين دليل حتي با وجود يك يار كمتر هم نمي خواست از همان ابتدا بازنده باشد ، بنابر اين نود دقيقه  ده نفره  جنگيد و دو بار بازي باخته را  جبران كرد چرا كه براي چنين وداعي نيامده بود و حتي كار به ضربات ناعادلانه پنالتي كشيد و شانس ؛ و اين شانس از آن عراقيها بود ، و به همان اندازه كه ما بدشانس بوديم و اسير اتفاقات بد آنها خوش شانس بودند و روي نوار خوش اقبالي . اگر چه آنها بلافاصله در بازي بعد به امارات باختند ، اما اگر تيم ما بالا رفته بود احتمال آنكه نتايج به گونه اي ديگر رقم بخورد بسيار بيشتر بود .
با تيمي كه كي روش ساخته بود شايد اين دوره بسيار بيشتر از دوره هاي ديگر توان و پتانسيل قهرماني داشتيم . اما فوتبال همين است ، و چه بسا قهرمان جام جهاني هم با يك چنين اتفاق ساده اي عوض شود .
اما آنچه در اين ميان درخور توجه بود ، درك بالاي مردم ما از وضعيت و عملكرد مثبت تيم بود و بخصوص اينكه دستاوردهاي قابل تاملي داشت از جمله معرفي نسل جديدي از سرمايه هاي فوتبالي كه اعتماد به نفس حضور در تيم ملي و بازيهاي بزرگ را پيدا كرده اند و مي توانند تيم ملي ما را براي جام جهاني بعدي و سالهاي آينده بيمه كنند البته به شرط آنكه مجددا چوب بي مديريتي و بي برنامگي هايمان را نخوريم ؛ و از سوي ديگر كي روش هم بار ديگر نشان داد كه مربي بزرگي است ، از آن دست مربياني كه داراي دانش و سبك فوتبالي هستند و مي توانند تحول آفرين باشند نه اينكه باري به هر جهت تيم را به دست حوادث بسپارند و پيش ببرند و عليرغم نتيجه حاصله در اين جام درك درست و كاملي از فوتبال ما به دست آورده و روي اين تيم كار كرده و آنرا چند گام به جلو برده است . و با تيمي كه كي روش تحويل گرفته بود قطعا هر مربي ديگري هم بود در اين چند سال نتايج بهتري نمي گرفت .
به اميد موفقيتهاي بيشتر تيم ملي فوتبال در فرداهايي بهتر .

                                                                                                                   

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا