حسين دهقان منشادي

موفقیت چشمگیر تیم کانون سراسری انجمن­های صنفی راهنمایان گردشگری به سرپرستي و محوريت راهنمايان انجمن صنفي راهنمايان استان يزد برای حضور در شانزدهمین کنوانسیون  فدراسیون راهنمایان گردشگری جهان در پراگ اين سوال را در ذهن همگان مطرح كرد كه آيا ايران تصادفي برنده رقابتي مهم براي ميزباني از مهمترين گردهمايي دو سالانه جهاني راهنمايان جهان شد و يا نكاتي هست كه بايد گفته شود؟

تیمی هشت نفره از راهنمایان کانون سراسری انجمن­های صنفی راهنمایان گردشگری برای حضور در بزرگترین رویداد کاری خود با هدفی عالی و با پنج ماه برنامه ریزی و مکاتبه و گردآوری اطلاعات لازم به تاریخ 22 ژانویه 2015 (2بهمن1393) راهی پراگ پایتخت زیبای جمهوری چک شدند. اکنون پراگ نه تنها برای این هشت نفر، بلکه برای دو هزار نفر عضو این کانون، خانواده گردشگری ایران و بخصوص مردم ایران بسیار خاطره انگیز است. شاید به جرات آن را  بتوان براي اهالي گردشگري كشور از حماسه ملبورن سال 1997  مهم­تر دانست زیرا که سفیران صلح ایران به رهبری سيد محسن حاجی سعید، رييس انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان يزد و نايب رييس كانون سراسري راهنمايان گردشگري ايران، که یک سال گذشته خود را وقف این پروژه کرده است توانستند با کار گروهی، روحیه عالی و کفش­های آهنین آرش نورآقایی برنده از میدان این رقابت جهانی برگردند. ایران با 18 رای قاطع از میان 32 رای موجود میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در بهمن ماه سال 1395 شد و راهنمايان گردشگري ثابت كردند كه توانمندي آنها در تغيير ديدگاه منفي بين المللي و قدرت رايزني ناديده گرفته شده است.

آرش نورآقایی، رییس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران، با تجربه برگزاری و هدایت هفت دوره موفق جشن ملی راهنمایان گردشگری در ایران همواره سعی در تثبیت جایگاه راهنمایان در ایران داشته است. حضور وی در این کنوانسیون نیز اهمیت موضوع را برهمگان آشکار کرد.

برکسی پوشیده نیست که اقدام برای حضور در مجامع بین المللی و اعلام موجودیت و از همه مهم­تر کاندیدشدن برای برگزاری یک رویداد عظیم، تیمی منسجم و اراده قوی می­خواهد. نایب رییس کانون سراسری راهنمایان گردشگری طراح و مجری این پروژه بود. محسن حاجی سعید با پیشگامی در این عرصه و حمایت گسترده اعضا توانست کار را به جایی برساند که دنیا برای ایران وقتی جداگانه درنظر بگیرد.

اما همچنان که به پیش می رفتند، چالش­هایی اساسی و البته بدیهی پیش روی آنان بود. فی المثل جایگاه زنان در جامعه ایران و در کنار آن کیفیت حضور گردشگران زن در ایران جای سوال بود. مهسا مطهر، دبیر کانون سراسری راهنمایان گردشگری، با استفاده از فرصت­های ایجاد شده در کارگاه­ها و جلسات نمایندگان برخی ابهامات را رفع کرد. پگاه لطیفی، عضو کمیته روابط بين الملل و راهنمای فعال با پوشش و برخورد گرم و صميمي از جنس مردم ايران به عنوان متولي غرفه ايران در اين همايش بود. وي توانست تصویري اجتماعي و پويا از زنان ايراني بسازد تا جايي كه شركت­كنندگان اضطراب واهی ایجادشده برخی رسانه­هاي غربي را جعلی یافتند.

یکی از هوشمندی­های تیم ایرانی پیشتازی در عرصه دنیای مجازی بود. این نکته به طور کلی در چند کارگاه برگزارشده در این کنوانسیون هم مورد بحث بود. عاطفه دهقان نیری، ديگر عضو يزدي تبار و دبير كميته بین الملل کانون سراسری راهنمایان،
برنامه­ای را برای تلفن­های همراه از براي ميزباني ايران آماده کرده بود که در زمان کنوانسیون رونمایی شد و تحسین همگان را برانگیخت. درضمن، دو تارنمای جدید برای این کنوانسیون طراحی و راه اندازی شد. کلیه مطالب این سه فضای مجازی به همراه دفترچه حاوی اطلاعات مختصر ایران و برنامه پیشنهادی کنوانسیون توسط حسین دهقان منشادی (عضو کمیته هماهنگي و روابط بين الملل كانون) و حامد منتظران (مدرس برجسته زبان انگلیسی استان یزد) نگاشته شد. یکی از این تارنماها در نقش نسخه انگلیسی تارنمای کانون سراسری راهنمایان بود(www.iftga.com) و دیگری در نقش تارنمایی برای ثبت­نام کنوانسیون 1395 بود(www.wftga2017.ir). بدان معنا که پیشدستی ایران از رقبا و اطمینان از پیروزشدن را مفاد می­کرد.

همچنان معتقد بودیم که باید برای تنویر افکار عمومی برنامه­ای داشت. مسیح شریف و مجید عرفانیان، از فعالان عرصه­های بین المللی گردشگری به گروه پيوستند تا این هدف محقق شود. این دو عضو دو نهضت را پیگیری کردند؛ ساخت فیلم کوتاه معرفی ایران برای ارائه در کنوانسیون و تنویر افکار عمومی. به همین منظور، کمپین به ایران بیایید(#come2iran) به راه افتاد و افراد ایرانی و خارجی به زبان­های مختلف از مردم دنیا برای آمدن به ایران دعوت کردند. این نهضت به واسطه نامزدي ايران در كنوانسيون جهاني راهنمايان شروع شد و پایانی بر آن نیست.

رقابتي ناعادلانه بين نمايندگان ايران و دو كشور رقيب از همان روز اول حضور شروع شد. ناعادلانه از آن جهت كه سنگاپور به همراه سه نفر از وزارت گردشگري كشورش به عنوان حامي برگزاري اين اتفاق در ششمين كشور امن دنيا و زير ساخت­هاي گردشگري غير قابل قياس شروع به رقابت و چانه زني كردند و دانمارك حمايت اتحاديه راهنمايان گردشگري اروپا را بهمراه داشت.  

درنهایت، با همدلي، اتكا به توانمندي شخصي، قدرت رايزني، پشتوانه برگزاري بزرگترين همايش ملي، حمايت بخش خصوصي و دولتي، طی رقابتی نفس گیر ایران ناباورانه از دو رقیب خود-سنگاپور و دانمارک- پیشی گرفت و ركورد كانادا بعنوان تنها كشوري كه در اولين دور حضور پيروز ميدان نبرد بوده را شكست و میزبان این رویداد مهم گردشگری شد.

 گرفتن میزبانی که حاصل تلاش چندساله راهنمایان کل کشور است و اکنون به بار نشسته، تنها ابتدای مسیر عریض گردشگری ایران است. باید همگان این پیروزی را از آن خود بدانند، همگرایی و همفکری کنند و باهم تلاش کنند. آرش نورآقایی همواره مشارکت گسترده راهنمایان  را دنبال می­کند. محسن حاجی سعید در کنار آرش نورآقایی دغدغه تثبیت شغلی راهنمایان گردشگری  در کشور و بیمه درمانی آن­ها را دارند. 

آن چیزی که مسلم است خواست مسولان براي جايگزيني صنعت گردشگري به جاي فروش نفت خام  و عزم ملي برای پذیرش حداکثری گردشگر به کشور است.

آنچه در بين متخصصين گردشگري اثبات شده است، تاثير كلام راهنمايان و نقش كليدي آنها در مشاوره سفر مي­باشد. پس نبايد ناديده گرفت که حضور شركت­كنندگان در اين كنوانسيون فرصتي استثنايي براي معرفي ناگفته­هاي ايران زمين، فرهنگ و تنوع قومي، معماري شاخص، زيباي­هاي طبيعي، صنايع دستي بي­نظير و مهمان نوازي مردمان اين ديار كهن است. و مي­توان با
برنامه­ريزي تمامي شركت­كنندگان را به سفراي فرهنگي ايران در كشور خود مبدل كرد.

اين موفقيت بزرگ در كوتاه مدت اثبات صلح و امنيت در كشور و در دراز مدت رونق گردشگري و شكوفايي اقتصادي رابه­ همراه خواهدآورد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا