محسن اختياري

معمولا قشر حقوق بگیر در جامعه دیوار كوتاهی دارند كه برای پرداخت بسیاری هزینه ها معمولا در صف اول هستند . در پرداخت مالیات قبل از آنكه حق و حقوقشان را دریافت نمایند ابتدا باید مالیات و سایر كسورات آنرا بپردازند ، اگر درآمدهای دولتی از طریق فروش نفت یا هر شكل دیگری كم شود معمولا اولین راه برای جبران آن پایین آوردن میزان افزایش حقوق حقوق بگیران است بطوریكه همین امسال شاهد بودیم ابتدا میزان افزایش حقوق برابر نرخ تورم هفده درصد و درنهایت چهارده درصد اعلام شد ؛! از طرفی با افزایش هزینه هایی مانند آب و برق و گاز و تلفن و سایر هزینه های اینچنینی در راستای افزایش درآمدهای دولتی معمولا بیشترین فشار را به این قشر وارد می آورد چرا كه برخلاف مشاغل آزاد و مثلا بازاریان ، میزان درآمد و افزایش درآمد آنان كاملا مشخص و ثابت است .

 و در این میان گاه بحثهای عجیب دیگری هم برای گروهی از حقوق بگیران بخصوص برخی كارگران مطرح میشود كه واقعا تعجب برانگیز است مانند عیدی پایان سال بطوریكه عملا شاهد بوده ایم گروهی از كسانی كه ماهیت كار و حتی قرار داد آنها كارگری است هنگام پرداخت عیدی  به آنها اعلام میشود كه شما كارمند هستید ؟! چرا كه میزان عیدی مشاغل كارگری دو برابر مشاغل كارمندی است و جالب آنكه این عزیزان بعضا به طنز و كنایه اعلام میكنند كه ما یازده ماه و نیم كارگریم و دو هفته آخر سال كارمند میشویم ؟! و اینهم از عجایب است ؟!

 و اما بحث حذف یارانه ها كه در راستای اجرای قوانین دولت در صدد اجرای آنست و مبنای حذف یارانه ها را درآمد بالای دو و نیم میلیون تومان اعلام نموده هر چند دارای اشكالاتی هم هست بعنوان مثال تعداد افراد خانوار را مد نظر قرار نداده و مشخص نشده این درآمد برای خانواده دو نفره است یا ده نفره ، باز هم گویی دیوار حقوق بگیران از همه كوتاهتر است ، چرا كه اجرای این طرح هم از این قشر آغاز شده بطوریكه در مرحله اول مدیران ،پزشكان متخصص ، وكلا و اعضای هیئت علمی مورد نظر قرار گرفته و یارانه آنها حذف خواهد شد . اما سوال اینجاست كه ، درست است كه ممكن است حقوق و درآمد این افراد بیش از میزان تعیین شده باشد ، اما آیا واقعا در جامعه افرادی با درآمد بیشتر وجود ندارند ؟!

بدون تردید همه ما میدانیم هستند افرادی صاحبان مشاغل آزاد نظیر بازاریان ، صاحبان شركتها و كارخانه ها و بسیاری دیگر كه دارای درآمدهای بعضا چند ده برابری نسبت به هر حقوق بگیری هستند ؛! اما از آنجاییكه دولت برآورد دقیق و درستی از میزان دارایی و درآمد این اقشار ندارد و باز هم حقوق بگیران در صف مقدم قرار دارند ؛ و این بوضوح بیانگر این مطلب است كه دولت می بایست بررسیهای دقیقتر و جامعتری بر روی این مسئله داشته باشد تا با اجرای هرچه مناسبتر قانون ، زمینه تحقق بیشتر و بهتر عدالت اجتماعی نیز فراهم گردد .

به امید فرداهایی بهتر .

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا