محمدرضا حکیمی مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد، استفاده ناصحیح از منابع آب های زیر زمینی را دلیل کمبود این ماده حیاتی در استان اعلام کرد.

محمدرضا حکیمی در نشست مدیران شرکت آب منطقه ای با نمایندگان چاههای کشاورزی دهشیر تفت، از شرایط اقلیمی و طبیعی و کاهش بارندگی، به عنوان دیگر دلایل کمبود آب در استان یزد یاد کرد.

وی افزود: خشک شدن قناتها، کاهش آبدهی و افزایش عمق چاه، نشست زمین، افزایش هزینه استحصال آب و غیراقتصادی شدن کشاورزی از عوامل افت سطح آبهای زیرزمینی است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: هم اکنون در دشت طاقستان 33 حلقه چاه، 23دهنه چشمه و 64 رشته قنات، در دشت نیر- دهشیر 146 حلقه چاه، 83 دهنه چشمه و 994 رشته قنات، در دشت ارنان – دهج 68   حلقه چاه، 7 دهنه چشمه و 118 رشته قنات وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به تصویب اجرای پروژه نصب کنتورهای هوشمند در مجلس شورای اسلامی در سال 89 و نقش مهم این امر در مدیریت مصرف آب اظهار داشت: موفقیت این طرح با همکاری و حمایت مردم امکان پذیر می شود و اجرای آن هم به معنی کاهش مصرف نیست بلکه سپردن مدیریت مصرف منابع آب بدست کشاورزان است.

امام جماعت دهستان دهشیر هم با اشاره به احادیث و روایات، کشاورزان را گنج های مردم خواند و با بیان اینکه کشاورزی شغل ارزشمندی است و تنها مشکل آن مصرف بی رویه از سفره های آب زیرزمینی است اضافه کرد: کشاورزان، مسئول هستند زیرا می توان این مسئله را با روشهای نوين آبیاری حل نمود.

قربانی رئیس مرکز خدمات جهاد کشاورزی دهشیر نیز از اعطای تسهیلات 130 میلیون ریالی دولت برای آبیاری قطره ای خبر داد که 65 میلیون ریال آن بلاعوض و بقیه به صورت تسهیلات چهار ساله است که به ازای هر هکتار به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: برای چاههایی که آب شور دارند و نمی توانند از آبیاری قطره ای استفاده کنند و باید از روش آبیاری کم فشار استفاده نمایند نیز 64 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود که 32 میلیون ریال آن بلاعوض و بقیه در قالب وام اعطا
می شود.

در ادامه اين نشست حكيمي مدير دفتر حفاظت و بهره برداري شركت به سؤالات مطرح شده توسط نمايندگان چاه هاي كشاورزي پاسخ داد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا