مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم گیر با مواد شوینده و فرآورده های سفید کننده خطرناک است.

     به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان یزد ، استفاده بیش از حد از مواد شوینده در خانه تكانی ، مسمویت های ناشی از این مواد را به ویژه در زنان وكودكان افزایش می دهد . در روزهای آخر هرسال كه ایام خانه تكانی برای استقبال از نوروز فرا می رسد، آمار مسمویت های ناشی از مواد شوینده در كودكان و زنان افزایش می یابد.

     سوزش چشم ، خونریزی معده ، گلودرد و ورم لب ازعوارض مسمویت با مواد شوینده در كودكان است.

     كارشناسان توصیه می كنند، والدین این مواد را دور از دسترس كودكان خود قرار دهند و هنگام به كار بردن مواد شوینده حتما از دستكش و ماسك های ضخیم استفاده كنند؛ باز گذاشتن در و پنجره ها و پرهیز از مخلوط كردن مواد شوینده از دیگر توصیه كارشنان پزشكی و ایمنی به هموطنان است.

    دکتر سعیدرضا پهلوان پور مدیر فنی مرکز اورژانس یزد توصیه های در این رابطه نموده اند که به نظر خواندگان محترم میرسانیم :

     دکتر سعیدرضا پهلوان پور با اشاره به اینکه بخارات و گازهای ناشی از مخلوط کردن این مواد بسیار سمی و خفه کننده است، افزود:  با نزدیک شدن بهار و شروع خانه تکانی بانوان در این روزها ، مخلوط شدن مواد شیمیایی با مواد شوینده منجر به آسیب های جدی جسمی به ویژه تنفسی، پوستی و چشمی می شود.

      وی به مردم توصیه کرد: پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم گیر و لوله بازکن در محیط های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در این مکان ها توقف نکنند چون گازهای تولید شده در فضای کوچک، خفه کننده و سمی است. هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده پنجره ها باید باز باشد تا هوا بخوبی در محیط جریان یابد و از وسایل محافظت کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذ ناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده شود.

     وی افزود: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را باید با آب زیاد شست و شو داد و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کرد.

     وی تاکید کرد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی برای خنثی سازی استفاده نشود و هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید چون این اقدام می تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.

     مدیر فنی اورژانس یزد همچنین توصیه میکند مردم باید هنگام بهره گیری از فرآورده های شیمیایی و سموم مختلف اعم از سموم خانگی یا صنعتی، حتما برچسب روی بسته بندی را مطالعه و سپس مصرف کنند.  همچنین هر گونه مسمومیت با سموم دفع آفات را جدی باید گرفت و بیمار را فوری به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال داد، افزود: علائم و نشانه های مسمومیت با برخی سموم مانند سم موش کش می تواند به صورت تاخیری 24 تا 48 ساعت بعد از مصرف ظاهر شود.

ایشان در ادامه توصیه های خود در این رابطه گفت : یکی دیگر از موارد حوادث در خانه تکانی سقوط از ارتفاع نظیر چهارپایه و نردبان است که همشهریان گرامی نیز دراستفاده از این وسایل احتیاط نموده و ایمنی را رعایت کند .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا