.

دکتر مجید پویان،عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و  دبیر مراسم نکوداشت دکتر دادبه، در این خصوص گفت:دکتر دادبه ،استاد دانشگاه علامه طباطبایی، از از استادان بنام معاصر در زمینه  فلسفه،عرفان و کلام اسلامی است که در زمینه ادبیات فارسی،بوِیژه حافظ شناسی و سعدی پژوهی نیز چهره ای شناخته شد ه است .
وی افزود  این مراسم با هدف پاسداشت چند دهه کوشش های آموزشی و پژوهشی این دانشمند یزدی  با همکاری  دانشگاه یزد ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد،بنیاد میبدی و گروه تعاونی پیشگامان برگزار می شود.
وی گفت نشست افتتاحیه این مراسم، صبح روز 18 اسفند  در تالار آمفی تیاتر مرکزی دانشگاه یزد  برگزاری می شود و نشست اختتامیه مراسم در ساعت 5 عصر در تالار فرهنگ و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار می شود.
  در این نشست استادانی چون دکتر دکتر فتح االله مجتبایی، دکتر سیروس شمیسا، دکتر علی میرانصاری، دکتر مهدی نوریان، دکتر صفر عبدالله( از قزاقستان) دکتر هرمز رحیمیان و ... سخنرانی خواهند کرد.

دبیر مراسم نکوداشت دکتر دادبه ادامه داد در این راستا جشن نامه دکتر دادبه با نام «خرد ایرانی» که مجموعه مقالاتی است درباره  آثار و ادنیشه های دکتر دادبه با حمایت ملی بنیاد میبدی و در  سلسله آثار منتشر شده به وسیله این ینیاد، همزمان با برگزاریِ مراسم رونمایی  و توزیع می شود.همچنین   چهارمین شماره  فصلنامه پرنیان نشریه انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد به صورت ویزه نامه دکتر دادبه  همزمان با مراسم چاپ و توزیع می شود.
دکتر پویان افزود در راستای شناساندن هر چه بیشتر استاد دادبه به اقشار مختلف مردم، مستندی نیز  توسط گروه  تعاونی پیشگامان  و به کارگردانی مسعود زارع مهرجردی ساخته شده است که  در این مستند بزرگانی چون دکتر اسلامی ندوشن، دکتر مهدی محقق، دکتر فتح الله مجتبایی، دکتر حداد عادل، کامران فانی و... درباره آثار و افکار دکتر دادبه  سخن گفته اند  و بخشهایی از آن در مراسم پخش می شود و نسخه کامل آن نزدیک به 50 دقیقه  برای پخش دراختیار شبکه استانی و دیگر شبکه های رسانه ملی قرار خواهد گرفت.
دبیر مراسم نکوداشت دکتر دادبه درباره برنامه های جنبی این مراسم گفت که  جلد نخست  فرهنگ اصلاحات کلامی تالیف دکتر دادبه  و جشن نامه دکتر دادبه   با نام «خرد ایرانی» رو نمایی خواهد شد. همچنین  شاعران برجسته معاصر علیرضا  بدیع، بدیع و غلامرضا طریقی و سید شهاب الدین موسوی و احمدرضا قدیریان  شعر خواهی خواهند کرد.هم چنین مرشد حجتی به شاهنامه خوانی خواهد پرداخت.برنامه نی نامه خوانی با اجرای علیرضا سهیلی زاده و علی ساکت نیز از دیگر بخش های جنبی این نشست علمی و ادبی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا