مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با اشاره به تعامل و همکاری خوب این اداره کل و دیوان محاسبات به عنوان دستگاههای نظارتی در بحث های مالی گفت:  رویکرد این دو مجموعه چه در سطح کشور و چه در سطح استان، مچ گیری نیست؛ بلکه رویکرد دستگیری و پیشگیری از انحراف مسایل مالی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، " علی نمازی " در جلسه ذیحسابان استان یزد افزود: این رویکرد در استان یزد مد نظر و مورد توجه مسئولان امر قرار دارد و اعتقاد داریم در بحث مالی باید به دستگاهها و مدیران کمک کرد تا دچار انحراف مالی نشوند.

وی در این جلسه  که با حضور مدیر کل دیوان محاسبات یزد به میزبانی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد؛ نقش آموزش، آشنایی و تسلط مدیران دستگاهها و کارشناسان مالی آنها با قوانین، ضوابط و مقررات این بخش را در تحقق این رویکرد مهم ارزیابی کرد و افزود: همچنین می توان با تشکیل جلسات توجیهی از انحرافات مالی پیشگیری کرد و باید طوری عمل کرد تا انحرافی در این بخش به وجود نیاید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اجرای حسابداری عمومی (تعهدی ) از اجرای آن در سال آینده خبر داد و گفت: دستورالعمل حسابداری بخش عمومی (تعهدی) در دستگاههای اجرایی این استان جایگزین حسابداری نقدی می شود.

دبیر ستاد درآمد استان یزد اضافه کرد: به منظور اجرایی خوب حسابداری تعهدی اواخر اسفندماه امسال نشست تخصصی ذیحسابان استان با حضور مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی در یزد برگزار می شود.

وی بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی اجرای آن، رفع ابهامات و جمع بندی برنامه ها برای تحقق حسابداری تعهدی را از اهداف تشکیل نشست یاد شده عنوان کرد و گفت: باید زمینه اجرای خوب این برنامه را از ابتدای سال آینده فراهم کنیم.

نمازی، با بیان اینکه کارهای مقدماتی  آن انجام شده است و در حال برنامه ریزی  هستیم اظهار داشت: در حال حاضر امور مالی و درآمد و هزینه ادارات دولتی بر مبنای حسابداری نقدی انجام می شود که با اجرای دستورالعمل  حسابداری بخش عمومی، نواقص گذشته برطرف و فعالیت های مالی دستگاههای اجرایی منظم تر، قانونمند تر و شفاف تر می شود.

وی حسابداری تعهدی را گام و اقدامی مثبت برای به روزرسانی صورت های مالی در دستگاههای دولتی عنوان کرد و گفت: امیدواریم  اجرای آن موجب سهولت در بودجه بندی عملیاتی و محاسبه بهای تمام شده، کاهش هزینه های اضافی و صرفه جویی و نظم و انضباط مالی بیشتر در دستگاههای اجرایی شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد همچنین توجه به بحث های مالی و هزینه درآمد را یاد آور شد و گفت: خوشبختانه علی رغم تنگناههای مالی دولت، اعتبارات عمرانی استان خوب بود و توانسته بخشی از مشکلات این بخش را  حل کند.

وی با اشاره به پایان سال و لزوم توجه به اعتبارات جاری دستگاهها اضافه کرد: اعتبارات جاری نیز طبق مقررات پرداخت خواهد شد و با تلاشی که دستگاههای نظارتی و ذیحسابان دارند این اعتبارات به موقع پرداخت خواهد شد.

مدیر کل دیوان محاسبات استان یزد هم در این جلسه  با قدردانی از تلاش های خوب اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در بحث نظارت مالی بر تعامل بیشتر میان این مجموعه نظارتی در بحث پرداختی ها تاکید کرد و گفت:  در سالجاری شاهد تلاش های خوب این مجموعه در بحث نظارت مالی بودیم .

" رضا رحمتیان "حسابداری تعهدی را گامی مهم در جهت نظم بخشیدن به مسایل مالی دستگاههای عنوان کرد و افزود: اگر حسابداری تعهدی به طور صحیح اجرا شود قطعا موفقیت هایی کسب خواهد شد.

وی با تاکید بر توجه و اجرای ضوابط و مقررات در بحث های مالی تصریح کرد: حسابداری تعهدی باید بر اساس عملکرد و بودجه ریزی عملیاتی شود تا اثرات مطلوب خود را داشته باشد.

وی با اشاره به پایان سال، خواستار جذب به موقع اعتبارات جاری و عمرانی توسط دستگاهها شد و گفت: باید این اعتبارات در مهلت  قانونی تعیین شده جذب شود تا مشکلی در روند هزینه کرد آنها ایجاد نشود و ما بتوانیم پاسخگوی باشیم.

وی با بیان اینکه ذیحسابان دستگاهها صورت های مالی هر دستگاه را ماهیانه ارسال کنند، تحقق انضباط مالی را در گرو همدلی و همفکری دو دستگاه نظارتی اقتصاد و دارایی و دیوان محاسبات برشمرد و گفت: برای انضباط مالی باید این دو در یک راستا عمل کنند و همکاری تنگاتنگی با هم داشته باشند.

این مقام مسئول، نظارت دقیق ذیحسابان در امور مالی را خواستار شد و تصریح کرد: اگر نوع نگاه ما به مسایل مالی دقیق باشد قطعا دستگاهها نیز آن را درک خواهند کرد و این نوع نگاه  باعث نهادینه تر شدن و پررنگ تر شدن نگاه دقیق دستگاههای اجرایی به مسایل مالی خواهد شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا