ایران از قدیمی ترین جوامع بشری است که دارای فرهنگی غنی، تمدنی شکوهمند و تاریخی است که نشان از عشق، شور، شعور و ذوق و هنر ایرانیان دارد و یزد در این سرزمین کهن شهری است که آن را با نامهای گوناگونی همچون کثه، ایساتیس، دارالعباده و ... شناخته و می شناسند.

شهری که از طرف سازمان جهانی یونسکو در اولین و دومین و نهمین سمینار بین المللی خشت خام شهر نمونه خشتی جهان معرفی شده است.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد: یکی از آثار برجسته تاریخی این دیار کهن، "میدان و حسینیه وقت الساعت" می باشد که در خیابان مسجد جامع و در مجاورت بقعه سید رکن الدین واقع شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص وجه تسمیه این مجموعه گفت: در سال 725 هـ . ق توسط فردی به نام ابوبکر ساعت ساز یزدی ساعتی در مدرسه رکنیه قدیم واقع در کنار مسجدجامع یزد نصب شد. این ساعت که با استناد به کتاب (احوال و آثار نقاشان) می توان گفت اولین ساعت شهری دنیا می باشد، باعث شد که این مکان وقت الساعت نام گیرد که این مسئله نشانگر توجه ایرانیان از  گذشته های دور به وقت در انجام کارهایشان می باشد.

محسن ذاکری نیا اظهار داشت: این مجموعه دارای میدانی با پلان مربع شکل، آب انبار، حسینیه و ساباط قدیمی خشتی با سبک معماری قاجاریه می باشد که آب انبار واقع در این مجموعه توسط خواجه شاه امیر استرآبادی و در تاریخ 1121 هـ . ق ساخته شده است و دارای 49 پله و چهار بادگیر بر روی مخزن می باشد و در سال 1357 به شماره ثبتی 1611 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است

گفتنی است میدان مذکور که هم اکنون در آن مراسم عزاداری در برخی ایام سال برپا می شود، به شماره ثبتی 2656 و در تاریخ 78/12/25 به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا