پردیس آزادی دانشگاه یزد با زیر بنای پنج هزار متر مربع در فضای فیزیکی مستقل از دانشگاه یزد کار خود را آغاز کرده است، این پردیس دارای دو هزار متر فضای فیزیکی آموزشی است و از لحاظ قانون و مقررات آموزشی کاملا وابسته به دانشگاه یزد است.

به گفته علیرضا ناصر صدرآبادی، رییس پردیس آزادی دانشگاه یزد، ساخت و ساز و مرمت مکان استقرار پردیس خودگردان در تابستان امسال انجام شد.

وی گفت: وضعیت خاصی که در پذیرش دانشجوی پردیس آزادی در سال تحصیلی جدید با آن مواجه بودیم تقسیم بندی داوطلبان به دو گروه بود، گروه اول همراه با کنکور سراسری وارد پردیس می شوند و گروه دوم که به صورت متمرکز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پردیس راه می یابند و پس از اعلام نتایج در آخر شهریور ماه پذیرفته شدگان برای ثبت نام اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه دانشجویان پردیس خودگردان طبق قانون از امکانات آموزش رایگان بی بهره هستند، در خصوص وجود امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در پردیس گفت: در عین اینکه پردیس از سایت کامپیوتر مجهز برخوردار است و دانشجویان می توانند از کتابخانه دانشگاه یزد هم استفاده کنند، در حال حاضر برنامه به این شکل است که دانشجویان پردیس از امکانات آزمایشگاهی دانشکده های دانشگاه یزد استفاده می کنند البته سعی می کنیم کلیه امکانات آزمایشگاهی را برای پردیس آزادی فراهم کنیم که این مهم در کوتاه مدت میسر نیست.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه بیشترین دغدغه فعلی پردیس خودگردان، تهیه امکانات و تجهیزات آموزشی لازم و متناسب با تعداد نفرات دانشجویان است، اظهار کرد: دو هدف، نیاز جامعه و تقاضای صنعت در اولویت پردیس آزادی است به طوری که پردیس دانشگاه یزد قصد دارد مدلی باشد از دانشگاه یزد پیشرو در ارتباط با صنعت، بنابراین سطح مطالب، سوالات و مباحث برگرفته از نیاز صنعت تعریف خواهد شد و نتایج دوره قبل نیز نشان داد فعالیت پردیس آزادی دانشگاه یزد نتیجه خوبی در آموزش و پژوهش برای دانشگاه یزد به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: سطح علمی و تدریس پردیس آزادی منطبق با دانشگاه یزد خواهد بود ضمن اینکه فعلا از اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد برای تدریس استفاده می کنیم. همچنین دانشجویان برخی رشته ها مانند معماری دارای آتلیه هستند، سالن کامپیوتر مجهز شده است و آزمایشگاه شیمی و فیزیک هم در دستور کار است که برای راه اندازی و تجهیز کامل آن به فرصت بیشتری نیاز داریم.

وی در پاسخ به این سوال که پردیس آزادی چه تاثیری در توسعه رشته های دانشگاه یزد دارد بیان کرد: پردیس آزادی با هدف برطرف کردن نیاز آموزشی جامعه و صنعت و تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه تاسیس شده است. در عین حال با توجه قوانین، صرفا می تواند در رشته هایی که دانشگاه یزد در دوره روزانه مجوز تاسیس آنها را دارد اقدام به پذیرش دانشجو کند ضمن اینکه تعداد ورودی های پردیس آزادی هم به طور مستقیم به تعداد ورودی هر رشته در دانشگاه یزد مرتبط است و پردیس مجوز ندارد بیش از تعداد مصوب دانشجو در هر رشته­ از دانشگاه یزد، اقدام به پذیرش دانشجو کند.

صدرآبادی تصریح کرد: رشته های تحصیلی پردیس آزادی در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ تغییر خوب و جهشی نسبت به سال گذشته داشته است به طوری که ۱۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۱ رشته در مقطع تحصیلی دکترا در سال تحصیلی جدید تاسیس شد و امیدوار هستیم سال آینده هم این روند افزایشی، ادامه دار باشد.

وی در خصوص نوع وابستگی این پردیس به دانشگاه یزد اعلام کرد: ساختار فیزیکی پردیس آزادی مستقل از دانشگاه یزد است و طبق مصوبه وزارت علوم محل مجزایی را برای پردیس اختصاص داده اند برخلاف سال گذشته که کلاس ها در سایت اصلی دانشگاه یزد برگزار می شده اند ضمن اینکه  نحوه توسعه و کلیه قوانین آموزشی کاملا مطابق و وابسته به دانشگاه یزد است.

صدر آبادی در خصوص نامگذاری این پردیس تصریح کرد: پردیس دانشگاه یزد به دلیل قرار گرفتن در کنار میدان آزدی با تصویب کمیته نامگذاری دانشگاه یزد با عنوان پردیس آزادی نامگذاری و مشخص شده است.

وی اعلام کرد: در گزینش و تاسیس رشته های پردیس آزادی تاکید بر هر دو گروه علوم انسانی و فنی و مهندسی است و بر اساس نیاز و تقاضاها رشته جدید تاسیس می شود.

یک دانشجوی دکترای رشته نساجی پردیس آزادی نیز در ادامه این مصاحبه گفت: پردیس آزادی از نظر فضا و زیرساخت به خوبی آماده شده است لذا باید توجه داشت پردیس یک مکان جدا از دانشگاه یزد نیست بلکه شیوه جدید در علم آموزی است و تمام کسانی که در اینجا تحصیل می کنند به دنبال مدرک نیستند بر اساس علاقه و نیاز به دانستن اینجا هستند لذا با عشق و علاقه به تحصیل می پردازند و انتظار زیادی هم از پردیس ندارند.

این دانشجوی دکترا افزود: برخی دانشجویانی که در این پردیس تحصیل می کنند آماده ادامه تحصیل در خارج از کشور بودند که دانشگاه یزد با ایجاد پردیس آزادی این فرصت را در اختیار آنان قرار داد تا در داخل کشور به ادامه تحصیل بپردازند و از نظر بار علمی و تخصص همردیف سایر دانشجویان دکترا هستند لذا لازم می دانیم از دانشگاه یزد تشکر کنیم که این امکان را فراهم آورده است.

گزارشگر: زینب زارع

عکاس: مهدی دهقان چناری

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا