یزدفردا "سرویس اجتماعی "حوادث "خبرهای پلیس استان یزد:_ همسایگان مطمئن خود را در مورد برنامه تعطیلات مطلع سازید و مقصدتان را به آنها بگویید...

به گزارش یزدفردا، پلیس آگاهی استان یزد در راستای پیشگیری از وقوع جرایم احتمالی در تعطیلات نوروزی، توصیه هایی را بشرح ذیل برای پیشگیری از وقوع جرایم ارایه كرد:

 امید است با رعایت نكات ذیل ، نیروی انتظامی را در كاهش وقوع جرایم یاری نمایید.

 

امنیت منازل در تعطیلات

 

 همسایگان مطمئن خود را در مورد برنامه تعطیلات مطلع سازید و مقصدتان را به آنها بگویید. یك كلید از منزلتان در اختیار آنها قرار دهید تا در غیبت شما به آنجا رسیدگی و سركشی نمایند. در صورتیكه قرار است در غیابتان از اقوام یا دوستانتان درمنزل شما بمانند یا گاهی به آنجا بیایند ، همسایه های خود را در جریان قرار دهید.

 

از رها كردن وسایل نقلیه موتوری در راه ورودی پاركینگ منزلتان اجتناب كرده " در عوض از یكی از همسایگان بخواهید تا اتومبیلشان را در آنجا پارك نماید.

 

 از اداره پست بخواهید كه تحویل نامه ها و مدارك پستی تان را به تعویق بیندازد.

 

 در هنگام ترك منزل ، از بسته بودن قفل درب های ورودی و پنجره ها اطمینان حاصل كنید.

 

چراغ های تایمر دار نصب كنید و آنها را طوری تنظیم كنید كه در طول مدت سر شب (از ساعت 2000الی 2400) روشن بوده و سپس خاموش شود.

 

امنیت شهروندان در سفر

 

 در سفرهای شهری از نشان دادن یا نمایش دادن پول ، زیور آلات ، كالاهای ارزشمند و آنچه برای سارقان جلب توجه می كند پرهیز كنید.

 

 جهت جابجایی پول های نقد از كارت های اعتباری و در صورت بالا بودن وجه نقد از چك های رمزدار و حواله های بین بانكی استفاده نمایید.

 

 از پذیرفتن نوشیدنی های پیشنهادی از سوی مردم در مسیرهای خلوت و پرت جدداًَ خودداری نمایید.

 

در هنگام سوار شدن خودرو ، به وضعیت خودرو و سرنشینان توجه كنید ، چنانچه كارتن های خالی در صندلی های عقب قرار داشته و یك نفر عقب نشسته"به نحوی كه شما مجبورید جلو بنشینید یا یكی از دو سرنشین عقب پیاده می شود تا شما بین دو نفر قرار بگیرید ، حساس شوید و از سوار شدن خودداری نمایید.

 

در طول مدت سفر" با توجه به اینكه در شهرهای مسافرتی غریب هستید ، حتماًَ از خودروهای عمومی و مطمئن استفاده نمایید.ضمناًَ با كرایه های دربستی و خارج از حد عرف به مقصد نقاط دور و خلوت وسوسه نشوید.

 

با صحنه سازی هایی از قبیل همراه داشتن كودك بیمار یا افراد سالخورده به مقصد حاشیه ای و پرت گمراه نشوید.

 

از درگیری با سارقان اموال و خودرو پرهیز نموده و دستگیری و برخورد با مجرمان را به پلیس واگذار نمایید.اموال قابل برگشت است "اما صدمات جانی غیرقابل بازگشت ، پس مشخصات سارقان را برای پیگیری پلیس به خاطر بسپارید.

 

هشداردر خصوص نگهداری و محافظت از كارت های اعتباری

 

رمز كارت به منزله پل ورودی و گذرگاه به اطلاعات حساب شخصی است. پس دقت كنیم:

 

آنرا به صورت دوره ای تعویض نماییم.

 

در زمان ورود رمز استفاده از عابر بانك، آنرا از دید دیگران مخفی نموده و پس از انجام عملیات ، رسید اخذ شده از دستگاه را معدوم نمایید.

 

در صورت مفقود یا سرقت شدن كارت ریال در كوتاه ترین زمان ممكن به بانك مربوطه رجوع و نسبت به مسدود كردن آن اقدام نمایید.

 

از انتخاب شماره های قابل دسترسی و سهل الوصول مانند"تاریخ تولد ، شماره ملی و... جداًَ خودداری نموده و هرگز رمز عابر بانك را در كنار كارت قرار ندهید و سعی بر سپرده نمودن آن در ذهن خود داشته باشید.

 

اخیراًَ افراد سودجو با تماس های تلفنی و وعده های واهی مبنی بر خرید یا واریز وجه به حساب شما پس از دعوت به نزد بانك و پیشنهاد ورود به منوی انگلیسی ، با توجه به عدم تسلط شما و آشنایی به این منو و اطلاع از موجودی ، اقدام به انتقال وجه به حساب خودشان می نمایند.

 

هر گونه تلفن افراد ناشناس در خصوص خرید یا برنده شدن شما به منزله زنگ خطر جدی از سوی كلاهبرداران است.

 

در صورت استفاده از عابر بانك و عدم برگشت كارت ، حتماًَ ازباقیماندن كارت در دستگاه اطمینان حاصل نمایید.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا