محسن اختياري

هنوز داستان مربيان پيش دبستاني به سرانجامي نرسيده كه باب مبحث جديد ديگري با عنوان تامين نيروي انساني معلمان با واسطه شركتهاي خدماتي باز شده كه تمامي اين موضوعات ريشه اساسي در مواجهه آموزش و پرورش با مشكل شديد كمبود نيروي انساني دارد و شايد هم مشكل بنيادي در بي انضباطي و بي مديريتي  بخصوص در سالهاي اخير باشد .
مربيان پيش دبستاني كه سالهاي سال و بعضا با سابقه بيش از ده ساله با حقوق  200_150  هزار توماني و كمنرين بهره از مزاياي بيمه مناسب و نظاير آن فقط و فقط به اميد استخدام خدمت نموده اند هنوز هم بلاتكليفند ، هرچند با تصويب قانون مجلس مبني بر استخدام آنها ظرف مدت دو سال كور سوهاي اميدي برايشان روشن شده و ليكن هنوز هم در هاله بزرگي از ابهامات و ترديدها روح و روانشان گرفتار است .
از طرفي دولت فعلي مي گويد آموزش و پرورش در دولت گذشته بسيار بيشتر از سهميه اش نيرو گرفته و رديف استخدامي ندارد و از سوي ديگر قانون مجلس آموزش و پرورش را مكلف به استخدام مربيان پيش دبستاني مي كند بطوريكه حتي تا آستانه استيضاح وزير هم پيش مي رود و ليكن آنچه در اين ميان مهم است اينستكه آيا بايد چوب اين بي تدبيريهاي دولت چه در گذشته و چه در حال بر تن نحيف بيست و هفت هزار مربي زحمتكش و كم توقع فرود آيد يا اينكه مشكلي را كه دولت درست كرده خود دولت بايد حل كند ؟
اگر چه اخيرا صحبت از برگزاري آزمون براي استخدام پنج هزار نفر با اولويت مربيان پيش دبستاني در ميان است ، وليكن سوال اينجاست كه اين اولويت چگونه لحاظ خواهد شد؟ و چطور چند سال قبل در وضعيتي مشابه براي استخدام آموزشياران نهضت سواد آموزي هيچگونه شرط و پيش شرطي گذاشته نشد و حتي در آزمون مربوطه ديگران و حتي مربيان پيش دبستاني هم حق شركت نداشتند ولي حالا كه نوبت به اين عزيزان رسيده صحبت از برگزاري آزمون عمومي مي كنند ؟!
اما هنوز  اين مورد به سرانجام نرسيده كه در ابتداي  سال تحصيلي جاري بحث ديگري مطرح شد مبني بر جبران كمبود شديد نيروي انساني بخصوص در استانهايي مانند يزد از طريق شركتهاي خدماتي كه با توجه به تجربه هاي چند سال اخير در زمينه خصوصي سازي تكليف آن از همان ابتدا روشن بود ؟!
تعداد قابل توجهي از معلمان از طريق شركتهايي جذب كلاسهاي درس شدند  براي خدمت در شرايط دشوارتري جهت كار با فرزندان اتباع بيگانه بخصوص اتباع افغان آنهم با حقوقي در حدود  500 هزار تومان ؟! و با برخورداري از كمترين مزايا وامكانات مانند بيمه مناسب يا برخورداري از حقوق و مزاياي ايام تعطيل و غيره .
چرا يك معلم رسمي با برخورداري از امكانات و مزاياي  مادي و معنوي بسيار بيشتر بايد حقوقي در حدود يك و نيم ميليون تومان بگيرد و اين عزيزان با زحمت و مشقت بيشتر يك سوم همان مبلغ را ؟! آنهم با اضطراب ممتد و دلهره مداوم بخاطر عدم امنيت شغلي و ديگر استرسهاي موجود . آيا همين است مفهوم آن  عدالتي  كه دائم در بوق در كرنا مي كنيم ؟!  آيا اين چيزي غير از بيگاريست ؟! و اين در شرايطي است كه شايد دولت براي تامين اين نيروها هم همسنهگ نيروهاي رسمي خود هزينه مي كند !



و اما ، اما نكته حائز اهميت اينستكه اين عزيزان  چهار  ماه  است همين حقوق پانصد هزارتوماني راهم نگرفته اند ؟! و پس از پيگيريهاي مداوم و وعده وعيدهاي مكرر و منتهاي بسيار بالاخره در روزهاي ابتدايي سال جاري آنهم به ميمنت نوروز باستان يك برج حقوق به حساب آنها واريز شده تا بروند با اهل و عيال حالش را ببرند ؟! در شرايطي كه بسياري از اين عزيزان هم زن و فرزند دارند ؛ كه قطعا و صد در صد مسئولين مربوطه با حقوقهاي ميليوني خود خجالت زن و بچه در شبهاي عيد و سال نو را درك نمي كنند !
البته خيليها مي گويند دولت اين پولها را پرداخت كرده و در اين ميان برخي با سوء استفاده از مظلوميت و تزلزل جايگاه اين عزيزان از اين پولها بهره برداري مي كنند بدون اينكه به كسي پاسخگو باشند ؟!  الله  اعلم  !
وتذكر آخر اينكه اميدواريم طبق معمول دوستان درصدد پاسخ و توجيهات بني اسرائيلي برنيايند و بجاي آن سعي كنند به هر شكل ممكن اقدامي خداپسندانه در جهت جلب رضاي خدا انجام دهند ، چرا كه مي گويند از روزي كه انسان آفريده شد توجيه هم آفريده شد ؛! و از سويي مدام مجبور نباشيم خشكساليها و مشكلات را به بي عدالتيها و حق و ناحقها و اعمال خودمان نسبت دهيم ؟! ضمن آنكه اطلاعات بسيار ديگري از جزئيات امر در دسترس است كه انشاءالله نياز به موشكافي نباشد .
 به اميد فرداهايي عاري از بي عدالتي و سرشار از عدالت .

                                                                                               

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا