یزدفردا : در هشتمین روز از نوروز 94 مدیر ک و معاونین میراث فرهنگی یزد و جمعی از مسئولین اردکان از موزه های مفاخر، موزه فرش، موزه فرهنگ آموزش و پرورش و موزه مردم شناسی اردکان بازدید نمودند.

موزه مفاخر که در محل خانه ایت ا... خاتمی واقع شده است اطلاعات تصویری و متون نوشتاری در خصوص معرفی مفاخر و نام آوران اردکان، عقدا و خرانق می باشد. این موزه در واقع آئینه تمام نمایی از سنت روشن فکری و اجتهاد و دین باوری در این خطه است که اطلاعاتی از قرن 8 تا 14 هجری قمری می باشد.

از دیگر موزه های مورد بازدید موزه فرش اردکان بود. این موزه که در اوایل دهه 80 و با همت چند فعال در حوزه صنعت فرش در خانه افضلی اردکان تأسیس شد دارای جنبه نمایشگاهی، کارگاهی و آموزش می باشد که علاوه بر نمایش کلیه آثار شامل: فرش ها، گلیم ها، گبه ها و زیراندازهای دست باف ایرانی و خصوصاً یزد، در قسمتی از آن با استفاده از مولاژهای زیبا کلیه روندهای پنبه پاک کنی، نخ ریسی، رنگرزی، بافندگی و حتی علم کردن دار قالی را می توان دید.

در قسمت دیگری از این موزه، بافندگی فرش و تهیه طرح و نقشه آن به کارآموزان علاقمند آموزش داده می شود.

موزه مردم شناسی یا گنجینه اردکان از دیگر موزه های مورد توجه در این شهرستان است که طی سی سال گذشته و به مرور توسط شخصی به نام حاج علی سپهری فعال فرهنگی، مورخ و از شخصیتهای فرهیخته شهرستان شکل گرفته و توسعه پیدا کرده است. این موزه مجموعه متنوعی از مواد فرهنگی مثل اسناد تاریخی، داده های موزه ای و داده های زیست محیطی می باشد. همچنین وجود شواهدی از فسیل های دوران دیرین شناسی، گنجینه عکس های تاریخی از روندهای تاریخی مختلف مانند شرکت مردم شهرستان اردکان در ایام پیروزی انقلاب اسلامی، سفر شخصیتهای سیاسی و مذهبی کشور به استان و شهرستان همچون سفر مقام معظم رهبری و تصاویری از رجال و شخصیتهای مذهبی استان از موارد موجود در این موزه می باشد.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی یزد و همراهان وی از موزه فرهنگ آموزش و پرورش نیز بازدید کردند. این موزه در سال 83 با همت جمعی از فرهنگیان فرهیخته شهرستان و با هدف گردآوری، ساماندهی، مستندنگاری و نمایش اسناد و مدارک مکتوب در حوزه آموزش و پرورش در فرهنگ جامعه کلید خورد که تقریباً کلیت تاریخ شیوه نوین آموزش و پرورش در شهرستان اردکان را به صورت طبقه بندی شده در اختیار دارد. همچنین عکسهای تاریخی از اولین محصلان، معلمان و مکانهای قدیمی آموزشی شهرستان و برخی تجهیزات اداری مرسوم در دوران گذشته در این موزه به چشم می خورد. موزه مذکور توسط فردی به نام نادر پیری اردکانی در محل کانون حضرت امام خمینی (ره) شهرستان شکل گرفته است. گفتنی است در این بازدید مقرر شد مراحل امکان سنجی موزه جهت ثبت آن در فهرست موزه های ملی ایران انجام شود

 


.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا