سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث  استان یزد گفت: صنایع دستی عنصر بسیار مهم ، حیاتی و اساسی است، به عبارت دیگر صنایع دستی نمادی از یک هویت فرهنگی غنی گذشته است.

محمدرضا دهقان مهرجردی افزود: استادان بازمانده و برجسته هنرهای سنتی در کارگاههای خود و مراکز آموزشی صنایع دستی در استان ، به طور زنده، روند آفرینش این هنرها را به علاقه مندان آموزش می دهند.

وی اظهار داشت: هم اکنون حدود 3000 صنعتگر در 64 رشته بومی استان به ترویج، آموزش و رونق هنر ـ صنعت خود مشغول هستند و نقش مهمی در توسعه پایدار صنایع دستی دارند.

دهقان اشتغال ایجاد شده از طریق صنایع دستی را برای تمام اقشار جامعه مفید دانست و عنوان کرد: روی آوردن مردم به خصوص بانوان به فعالیت های صنایع دستی موجب رونق اقتصادی در خانواده ها می شود، چراکه بانوان می توانند بدون خارج شدن از منزل و ضمن رسیدگی به امورات خانواده به فعالیت های شغلی خود بپردازند و برای خود کسب درآمد نمایند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سرمه دوزی، معرق چوب، رودوزیهای سنتی، سفالگری، طلاسازی، زیلوبافی، مشبک چوب، تذهیب، مجسمه سازی و طراحی سنتی از جمله رشته های فعال صنایع دستی در یزد هستند.

وی در ادامه گفت: صنایع دستی حرفه ای است که قابلیت ایجاد توسعه در مناطق شهری و روستایی را دارد و با هزینه ای مختصر و ارزان قابل انجام است.

دهقان با بیان اینکه توسعه و رونق هنرهای سنتی نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد افزود: برای رفع فقر مناطق روستایی، ارتقای سطح و کیفیت زندگی روستاییان و ایجاد اشتغال این امر کاملاً ضروری به نظر می رسد.

سرپرست معاونت صنایع دستی ادامه داد: هنرهای سنتی در بناهای تاریخی یزد نیز به شیوه زیبایی خود نمایی می کند و در آن، عقاید، رسوم و آیین ها نمود بارز دارد و حاصل دسترنج هنرمندانی است که برای اعتلای این هنر با تکیه بر ایمان خویش توانستند بر معماری سنتی ایرانی، تاثیر بگذارند.

گفتنی است: انواع کاشی کاری با رنگهای فیروزه ای و لاجوردی، مشبک کاری، نقاشی دیواری، منبت کاری، آینه کاری، مقرنس کاری و گچ بری نمونه هایی از تزئینات معماری و هنرهای سنتی است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا