یزدفردا: همایش بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس آیکوموس با رویکرد ضرورتهای حفاظت و احیای بناها و بافت های تاریخی با نگاه موردی به شهر تاریخی یزد برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این خصوص گفت: شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها، معروف به ایکوموس طی پیشنهادی که در سال 1982 به یونسکو ارائه داد، 18 آوریل از سوی یونسکو به نام روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی اعلام شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی، میراث فرهنگی استان یزدمحمدمهدی شرافت عنوان کرد: امسال این روز با بیست و نهم فروردین مصادف گردیده که این اداره کل در این روز خاص جهت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش‌های مورد نیاز جهت حمایت و حفاظت از آنها و همچنین به منظور جلب توجه نسبت به آسیب پذیری میراث ارزشمند و گرانبهای شهر یزد، همایشی در این خصوص برگزار می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ارتباط میان این موضوع جهانی و واقعیت‌های محلی و یا ملی این امکان را فراهم می آورد تا اعضای بین‌المللی و کمیته‌های ملی ایکوموس با برگزاری فعالیت‌هایی مانند کنفرانس‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌ها و یا رویدادهای دیگر موجبات بالا بردن آگاهی در مورد میراث فرهنگی در میان مردم، صاحبان میراث فرهنگی و یا مقامات دولتی را فراهم آورند که این اداره کل نیز با برگزاری این همایش در این روز در محله تاریخی فهادان، خانه تاریخی طاق بلندها در راستای شناساندن این روز و ضرورت حفاظت و احیای بناها و بافت تاریخی نقش بسزایی را ایفا می کند.

گفتنی است: این روز انتخاب شد تا یادآور جهانی برای همه بشریت باشد که یادگارهای حضور خود را در طول تاریخ، با نگاهی ژرف اندیش بنگرند و پنجره‌ای به گنجینه‌ ارزش‌های میراث بشری بگشایند و مسئولیت سنگین خود را در برابر این میراث‌ها درک کرده و به مرحله اجرا درآورند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا