قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت : در سال گذشته در کشور 555 تن مواد مخدر کشف شده است که از این مقدار 22 تن آن در استان یزد کشف شده است و استان یزد در بین سایر استانها توانسته است رتبه هشتم را به دست آورد همچنین استان یزد نسبت به سال 92 بیست درصد افزایش کشف مواد مخدر را به خود اختصاص داده است که این خود نشان دهنده رشد خوب استان یزد در این زمینه است .

به گزارش یزدفردا ، نشست خبری قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اصحاب رسانه روز چهارشنبه 26 فروردین ماه  با محوریت بحث های ستاد مبارزه با موادمخدر در سالن شهید موحدین استانداری  برگزار شد .
در این نشست خبری " علیرضا جزینی " اظهار داشت : اقدامات رو به جلو و موفقی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد از سال گذشته تا کنون صورت گرفته است .
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد : 24 سازمان عضو و مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند .
وی گفت : سیاست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 85 در یازده بند برای ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغ شده است  .
جزینی خاطر نشان کرد: امسال که سال همدلی و همزبانی بین دولت و ملت است ایجاب می کند که تمام مسئولین  فعالیتهای خود را در زمینه مبارزه با مواد مخدر خصوصا در زمینه پیشگیری  افزایش دهند .
این مقام مسئول گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای ارتباط با مردم ، خیرین و سازمانهای مردم نهاد برنامه های ویژه ای را تدارک دیده است و ما در سال گذشته در جهت افزایش سازمانهای مردم نهاد و ارتباط با خیرین توانسته ایم رشد خوبی را داشته باشیم تا جایی که خیرین توانستند  قدمهای موثری را در بحث درمان معتادین و اشتغال زایی معتادین بردارند.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: در استان یزد 59 سمن  در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می کنند که برخی از آنها توانسته اند اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام دادند، بنابراین وجود این سازمانها می تواند اثر بخش باشد .
وی با بیان اینکه در اکثر استانها سازمانهای مردم نهاد بیشتر در زمینه درمان فعالیت دارند گفت : در استان یزد سازمانهای مردم نهاد بیشتر در حوزه فرهنگی و پیشگیری  فعالیت دارند.
جزینی افزود: در استان یزد 41 سمن در حوزه پیشگیری ، 14 سمن در حوزه درمان و 4 سمن در حوزه کاهش آسیب فعالیت دارند که در مجموع این سمن ها توانسته اند نقش خوبی را ایفا کنند.
وی  اظهار داشت: درمان ، نگهداری ، حرفه آموزی و اشتغال زایی حلقه های مرتبط با هم هستند که هر جا ما این حلقه ها را داشته باشیم می توانیم اقدامات خوبی را  در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام دهیم . 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: اشتغال زایی مسئله مهمی است و یکی از دلایل مصرف مواد مخدر بنابر تحقیقات صورت گرفته بیکاری هست ، بنابراین  تلاش برای افزایش اشتغال زایی و حرفه آموزی در این قشر باید وجود داشته باشد .
وی با بیان اینکه برای اشتغال 690 نفر در زمینه اشتغال در سال گذشته کار شده است گفت : این تعداد کافی نیست و باید آن را افزایش دهیم ، بنابراین سازمان فنی و حرفه ای و سایر سازمانها مرتبط تعهد دارند نسبت به افزایش ظرفیت حرفه آموزشی و اشتغال زایی در استان اقدام کنند .
جزینی  تصریح کرد: ورود مواد مخدر یکی از پایه های اصلی کار در زمینه مبارزه با مواد مخدر است که در سال جاری تا کنون نزدیک به 23 تن مواد مخدر در سطح کشور کشف شده است که این آمار در استان یزد به بیش از  2 تن می رسد که این آمار نشان دهنده تلاش همکاران مقابله ای ما از جمله نیروی انتظامی ، بسیج و سپاه که در این زمینه داشته اند.
این مقام مسئول تصریح کرد: تاکید بر افزایش توانمندی در جهت کنترل مواد مخدر در کویر از جمله اقداماتی است که در ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است .
وی ادامه داد: اقدام دیگری که در ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور انجام گرفته است جمع آوری خرده فروشان و معتادان تابلو است که در استان یزد 5200 نفر در سال قبل جمع آوری و دستگیر شدند همچنین 930 نفر از معتادین در سطح استان دستگیر و به کمپ ها ، مراجع قضایی یا زندان تحویل  داده شدند . 
جزینی اظهارداشت: بحث درمان و کنترل مراکز غیر مجاز در سطح کشور برای ما مهم است و اقدامات خوبی در این زمینه درسطح کشور و استان یزد صورت گرفته است و تاکید بر آن است که در ارتباط با کنترل و نظارت مراکز درمانی غیر مجاز تلاش بیشتری صورت گیرد .
وی افزود: در حوزه پیشگیری ده درصد از اعتبار فرهنگی شهرداریها برابر با مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین شورای اجتماعی کشور باید در اختیار موضوع پیشگیری از اعتیاد قرار گیردکه امیدواریم در سال جاری در دستور کار شورای شهر و شهرداری ها قرار گیرد.
ایشان در ادامه گفت : مصرف قلیان و سیگار می تواند موضوع اعتیاد را سرعت بخشد ، بنابراین از مسئولین محترم دانشگاه ها و واحدهای آموزشی می خواهیم تا موضوع پیشگیری را جدی بگیرند و آگاه سازی خوبی در حوزه دانشجویی و دانش آموزی داشته باشند.
جزینی خاطر نشان کرد: در زمینه درمان  108 مرکز سرپایی ، 18 مرکز اقامتی و چهار مرکز کاهش آسیب  در استان یزد فعالیت دارند که نظارت بر این مراکز مورد تاکید ما است این مراکز باید تحت نظارت مستمر قرار گیرند که فرآیند خدمتگزاری  طبق مصوبات ستاد باشد .
این مقام مسئول اظهار داشت: اولویت برنامه های ستاد در سال جاری موضوع پیشگیری است و در استان یزد در زمینه اطلاع رسانی امسال یک تفاهم نامه با صدا و سیما منعقد می شود تا 84 برنامه بیست دقیقه ای در حوزه صدا و سیما ایجاد شود تا یک دگرگونی در زمینه اطلاع رسانی باشد .
وی در پایان ادامه داد: در سطح مدارس تلاش در زمینه پیشگیری 8 درصد است که باید این فعالیت در سطح مدارس افزایش یابد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا