رييس جهاد کشاورزي دهستان کذاب از آغاز عمليات تکثير گياه دارويي مرزنگوش در دهستان کذاب خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد ، مرزنگوش ازجمله گیاهان دارویی است که تکثیر آن از طریق انتقال بوته‌های با عمر سه تا پنج سال به زمین‌های جدید صورت می گیرد که به گفته رییس جهاد کشاورزی دهستان کذاب تکثیر آن بدین‌صورت است که هر بوته به ۷ تا ۱۰ بوته کوچک تقسیم و در زمین‌های آماده‌شده از قبل منتقل می‌شود.

کاظم مسروری فر با بیان اینکه تکثیر مرزنگوش از اوایل فروردین‌ماه آغاز و به مدت دو ماه ادامه دارد، گفت: به لحاظ بارندگی‌های اواخر سال گذشته و سال جاری و درآمدزایی خوب و قابل‌توجه این محصول انحصاری دهستان کذاب، کشاورزان این منطقه تمایل بیشتری به اختصاص دادن زمین‌های خود به کاشت این محصول نشان دادند به‌طوری‌که سطح کاشت این محصول با ۳۰ درصد رشد از ۳۰ هکتار به ۴۰ هکتار افزایش‌یافته است.

رییس جهاد کشاورزی دهستان کذاب پیش‌بینی کرد تا در زمان برداشت این گیاه دارویی که در ماه‌های شهریور و آبان انجام می‌شود به ازای هر هکتار دو تن و درمجموع بیش از ۸۰ تن مرزنگوش تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

وی با بیان اینکه گیاه دارویی مرزنگوش علاوه بر مصرف غذایی در صنایع داروسازی نیز کاربرد دارد اضافه کرد: مرزنگوش تولیدشده در دهستان کذاب علاوه بر مصرف داخلی به مرکز استان یزد و شهرستان‌های هم‌جوار و استان اصفهان نیز صادر می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی دهستان کذاب به کشاورزان توصیه کرد: به‌منظور افزایش برداشت محصول و درآمدزایی بیشتر قبل از تکثیر زمین‌های خود را کاملا آماده و علف‌های هرز آن را پاک‌سازی نمایند.

لازم به ذکراست که در راستای برنامه ترویج گیاهان کم آبخواه و به لحاظ کم آبخواه بودن ؛ مرزنگوش نسبت به سبزی جات و خیار سبز از ارزش اقتصادی بالاتری برخوردار است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا