به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل ميراث ‌فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري استان يزد در بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس ایکوموس که در خانه تاریخی طاق بلندها (حسینیان) برگزار شد از استاد خلیل کارگر تقدیر به عمل آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در این همایش گفت: خانه های تاریخی یزد به لحاظ نوع معماری و بهره مندی از سازه های دارای کاربری متناسب با اقلیم منطقه، در نوع خود بی نظیر هستند و بادگیرها، حوض های فیروزه ای، استفاده از خشت و گل، گچ کاری های منحصر به فرد، اتاق های سه دری و پنج دری، شیشه های رنگی، استفاده از چوب به جای فلز علاوه بر اینکه زیبایی قابل توجهی به خانه های قدیمی و تاریخی یزد داده اند، زندگی در شرایط آب و هوایی این استان کویری را برای مردمان آن آسان کرده است.

مهندس شرافت در ادامه افزود : احترام گذاشتن به پیشکسوتان امری واجب است و باید در مقابل آنها با نهایت ادب برخورد کرد، چرا که آنان میراث گرانبهایی هستند که تجارب خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار نسل امروز قرار می دهند.

وی در پایان از استاد خلیل کارگر به عنوان یکی از استادان با تجربه و زحمتکش در عرصه میراث فرهنگی یاد کرد که در طول خدمت همواره صادق و کوشا بوده و در حفظ آثار و بناهای تاریخی نهایت تلاش خود را نموده است.

گفتنی است: خليل کارگر در بهمن سال 1337 در شهر يزد متولد شد. او از چهارده سالگي به کار معماري روي آورده و در محضر استادان رحيم و حسين صادقي و علي‌اکبر خرمي به فراگيري معماري سنتي پرداخته است. وي در تمامي زمينه‌هاي معماري سنتي از جمله کاشي‌کاري، گچ‌کاري، آينه‌کاري، معرق‌کاري و ... مهارت دارد. طراحي و ساخت گنبد ملا فرج ا... يزد، طراحي و ساخت مسجد آل رسول و حسينه بيده ميبد، يزدي بندي بازار خان يزد، مرمت و معماري گنبد حسينه هشت يزد از جمله آثار معماري وي محسوب مي‌شوند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا