معاون اول رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از مسجدجامع کبیر یزد یکی از شاهکارهای تاریخی ایران بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد دکتر اسحاق جهانگیری و دکتر مسعود سلطانی فر در سفر به استان یزد از مسجدجامع زیبا، باشکوه و منحصر به فرد این استان دیدن کردند.

گفتنی است این مسجد یکی از زیباترین مساجد دورهٔ تیموری است که از نظر کاشی‌کاری، سَردَر رفیع، مناره ها و کتیبه آن در عداد زیباترین شاهکارهای معماری قرن نهم هجری قمری می‌باشد. گرچه ساختمان اصلی مسجد را به قبل از دورة تیموری نسبت می‌دهند ولی ساختمان فعلی طبق کتیبه‌های موجود نشان می‌دهد که در دورهٔ تیموری بنا گردیده‌است.

مسجدجامع یزد قدیمی ‌ترین نمونه معماری است که طی قرن نهم هجری قمری، در معماری مذهبی ناحیه یزد از آن تقلید شده‌است؛ این طرح مرکّب از یک مقصورهٔ گنبددار و یک شبستان مستطیل بلند و کشیده‌است. چهارگوش بودن پلان مسجد برگرفته از الگوی معماری کعبه است. بنایی کاملاً قدسی و متعالی در اسلام دارد و به عنوان نمادی کیهانی در الگوهای معماری مسلمین مورد استفاده قرار می گیرد.

اصيل‌ترين بخش هاي هنر معماري بي نظير ايراني در گچ كاري‌، شبستان، صحن، گنبد، كاشي كاري و مناره هاي برافراشته آن جلوه گر است.

زيباترين بخش اين بنا را مي توان مجموعه ايوان و گنبدخانه و فضاي پيرامون آن نام برد. نماي ايوان بلند با مجموعه اي از زيباترين تزئينات كاشي معرق و نقوش اسليمي و گياهي همچنين گره چيني پوشانده شده است. اين تزئينات با آجرهاي ضربي و نقوش معلقي و كتيبه هاي كاشي معرق و كوفي بنايي، مجموعه اي بديع و خيره كننده آفريده كه تحسين هر بيننده اي را برمي انگيزد.

محراب اصلي يا محراب واقع در گنبدخانه،‌ مزين به انواع كاشي معرق و كتيبه و آجر ضربي است و بر دو كاشي ستاره اي شكل منصوب در آن، نام استادكار و تاريخ ساخت محراب نقش بسته است.

این بنای زیبا در ضلع غربی‌ خیابان‌ امام خمینی، انتهای‌خیابان مسجد جامع و در محله دروازه شاهی‌ واقع شده و در سال یکهزار و سیصد و سیزده به شماره دویست و شش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.






سایت خبری یزد فردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا