محسن اختیاری

ايمني ، امنيت و آسايش در جاده ها حاصل تلاش زحمتكشان بي مدعايي است كه در سخت ترين شرايط اعم از گرماي سوزان كوير در دل تابستان يا سوز سرما و يخبندان چله زمستان ، زماني كه چه بسا بسياري از ما در بستر گرم آرميده ايم ، با دلهره و نگراني خانواده دوري از زن و فرزند را تحمل مي كنند و از جان مايه مي نهند تا آسايش ما را در سفر فراهم كنند

راه ، بعنوان يكي از اصليترين شاخصهاي سنجش ميزان توسعه يافتگي كشورها و يكي از مهمترين زيربناهاي لازم براي توسعه جوامع است . با اندكي دقت و تحقيق متوجه خواهيم شد كه پيشرفته ترين كشورهاي دنيا داراي پيشرفته ترين سيستمهاي حمل و نقلي بويژه راههاي زميني هستند . از طرفي سفر بعنوان يكي از اصليترين نيازهاي بشر امروزي كه با اهداف گوناگون اعم از تجاري ، تفريحي و يا مقاصد ديگري انجام مي شود جزئي لاينفك از زندگيست .

همگي ما تجربه سفرهاي متفاوتي را داشته ايم كه بدون ترديد يكي از مهمترين فاكتورها براي انجام يك سفر ايمن و رضايتبخش مناسب بودن وضعيت راههاست . اما آيا تابحال هيچ به اجزاي بسيار مختلف مسيري كه از آن عبور مي كنيم دقت نموده ايم . آيا هيچ انديشيده ايم كه بعنوان مثال براي هر پلي كه ما براي يك يا دوثانيه از روي آن عبور مي كنيم ميلياردها تومان هزينه شده است ؟! هر كدام از اين راهها بااين مسيرهاي طولاني گاه هزار كيلومتري در سال حداقل يكبار بايد خط كشي شود ؟!هركدام از اين تابلوها و علائم ريز و درشت اعم از كوچكترين يا بزرگترين كه تعداد آنها در يك كيلومتر ممكن است به دهها برسد بايد توسط نيروي انساني نصب و نگهداري شود ؟ افتادن حتي يك پيچ از كوچكترين تابلو در هر نقطه از طول مسير طولاني نياز به نيروي انساني دارد تا آن پيچ راببندد ؟ايجاد صدمه به هر كدام از تجهيزات و تاسيسات راه در اثر تصادف يا هر عامل ديگري بلافاصله مي بايست برطرف گردد ؟پس از هر بارندگي و كثيف شدن تابلوها كليه تابلوها در طول مسير گاه چند صد كيلومتري بايد شستشو و تميز شود ؟!بروز خرابي در هر كدام از تجهيزات روشنايي راهها حتي سوختن يك لامپ در هر نقطه اي نياز به تجهيزات و نيروي انساني براي تعمير يا تعويض آن دارد ؟ كوچكترين خرابي آسفالت يا ديگر اجزاي راه بلافاصله مي بايست مرمت و تعمير شود ؟ هر كدام از اين تابلوها و علائم يا ساير تجهيزات اگر دچار اشكال شود ممكن است راننده را گمراه كند وحادثه ناگواري به دنبال داشته باشد كه قابل جبران نباشد ، بنابراين اهمال در نگهداري آن هيچ توجيهي را نمي پذيرد ؟ در سخت ترين شرايط آب و هوايي و برف و يخبندان چه روز و چه شب جاده ها مي بايست براي رفاه و ايمني و امنيت هموطنان و همنوعان به قيمت تلاش و كوشش و از جان گذشتگي انسانهايي بي مدعا كه بعضا حتي در مورد كارشان هم اطلاعي نداريم ، باز باشد ؟

تمامي اين موارد و بسيار ناگفته هاي ديگر حاصل تلاش زحمتكشان بي مدعايي است كه در سخت ترين شرايط اعم از گرماي سوزان كوير در دل تابستان يا سوز سرما و يخبندان چله زمستان ، زماني كه چه بسا بسياري از ما در بستر گرم آرميده ايم ، با دلهره و نگراني خانواده دوري از زن و فرزند را تحمل مي كنند و از جان مايه مي نهند تا آسايش ما را در سفر فراهم كنند ؛ راهداران ؛ آري راهداران را فرشتگان نجات جاده ها مي خوانند و چه تعبير درستي كه چه بسيار در راه ماندگان پريشاني كه گاه در برهوت با ديدن اين عزيزان آرامش مي يابند و چه بسا كوچكترين نقصي در راه حتي نبودن يك تابلو در يك نقطه خطرناك ممكن است جان بسياري را به مخاطره اندازد .

راهداران همه اين سختيها و دشواريها را به جان مي خرند با كمترين دستمزدها و حقوق مادي كه چه بسا از نظر ديگران جاي تعجب بوده و قابل باور نباشد !! هستند راهداراني كه بعد از عمري خدمت و از جان گذشتگي براي تامين هزينه ازدواج فرزند خود ناچار به فروش خانه و سرپناه خود شده اند ؟! ، فقط و فقط با آرزوي رضايت خداوند در قبال رضايت همنوعان و اميد به اجر اخروي و عاقبتي به خير .

اما با همه مظلوميت اين عزيزان بي نام و نشان كه در بسياري موارد نه تنها از آنها يادي هم نمي شود كه چه بسا حاصل تلاش و زحمتشان هم به نام ديگران تمام مي شود ؟! شايد بسياري از ما بسياري از كارهاي راهداري مانند نصب تابلو و علائم را به ارگانهاي ديگري مانند پليس راه و امثالهم نسبت دهيم ؟! كه اگر چه آن عزيزان هم به نوبه خود در مسئوليت خود تلاش مي كنند ، اما لازمست اطلاع رساني و فرهنگ سازي مناسبي صورت بگيرد تا اجر هر كسي به حساب خودش نوشته شود ، كه در غير اينصورت اسباب دلسردي و نا اميدي فراهم خواهد شد .

بياييم اينبار در سفري هر چند كوتاه اندكي با دقت و وسواس بيشتر به پيرامون خود بنگريم و كمي تفكر در مورد اجزا و كار لازم براي هركدام ، حال اين مشاهدات و ديده هاي خود را در مسيرهاي گاه چند صد كيلومتري تعميم دهيم شايد گوشه اي از تلاش راهداران را درك كنيم .

تا فرداهايي بهتر .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا