وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در گفتگوی مجازی با رییس دانشگاه یزد که امروز شنبه دوم خردادماه از طریق سامانه ویدئوکنفرانس انجام شد، پس از استماع مهمترین سیاست ها، اقدامات و پیشنهادهای مدیریت کلان دانشگاه یزد در راستای دستیابی به اهداف آموزش عالی کشور، برای حمایت و تأمین نیازهای ضروری این مجموعه قول مساعد داد.

دکتر محمد فرهادی با بیان اینکه دانشگاه یزد با برخورداری از 14 هزار دانشجو، بیش از 400 نفر عضو هیأت علمی و رشته های متنوع تحصیلی، از دانشگاه های مطرح و بزرگ کشور به شمار می رود، سیاست ها و اقدامات این دانشگاه را در راستای اهداف آموزش عالی کشور قابل توجه و موفقیت آمیز توصیف کرد.

وزیر علوم با اشاره به رویکرد کیفیت محور وزارت علوم در دوره جدید و لزوم نیازسنجی برای ایجاد رشته های جدید گفت: وزارت علوم تحقیقات و فنآوری تا هنگامی که بحث آمایش آموزش عالی و رتبه بندی دانشگاه ها به نتیجه برسد، توسعه کمی را به جز درمورد رشته های خاص و ضروری، به طور کلی متوقف کرده است.

وی همچنین درخصوص فراهم نمودن تمهیدات لازم برای تأمین و استخدام نیروی انسانی هیأت علمی و غیرهیأت علمی قول مساعد داد.

در این گفتگوی مجازی که با حضور شورای معاونان وزارت علوم و اعضای هیأت رییسه دانشگاه یزد انجام شد، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری نیز با استقبال از پیشنهادهای رییس دانشگاه یزد درخصوص اصلاح شاخص های ارزیابی و نظام رتبه بندی، گفت: دانشگاه یزد به نسبت عمرش، از دانشگاه های بسیار خوب و مطرح کشور به شمار می رود.

در این گفتگو، رییس دانشگاه یزد با تشریح برخی از مهمترین سیاست ها و اقدامات دانشگاه یزد از دی ماه 1392 تا اردیبهشت ماه 1393، خواستار حمایت ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری از برنامه های این دانشگاه شد.

دکتر محمد صالح اولیاء، نظام رتبه بندی دانشگاه ها را یکی از مهمترین دغدغه های دانشگاه های شهرستانی عنوان کرد و افزود: در این شیوه، نگرانی عمیقی درباره گروه بندی ها و شاخص های موجود وجود دارد. وی با طرح این پرسش که آیا سهم دانشگاه های شهرستانی دست‌کم در حد توان آن‌ها و نه بیشتر از آن، در این نظام رتبه بندی لحاظ شده است؟ گفت: میزان اعتبار نتایج این شیوه نیز در تبیین جایگاه حقیقی هر دانشگاه جای سؤال دارد. وی ادامه داد: این نگرانی هنگامی عمیق تر می شود که دامنه تبعات نظام رتبه بندی، به سایر حوزه ها نظیر تخصیص بودجه و حتی اجرای تغییرات سرفصل دروس هم گسترش می یابد.

وی در ادامه با استقبال از تحول ایجاد شده در زمینه بودجه بندی دانشگاه ها در چارچوب نظام سرانه ای، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی محافظه کاری ها مانع از اجرای عادلانه این نظام ارزشمند شده است. وی با ارایه آماری درخصوص بودجه بندی دانشگاه های شهرستانی نسبت به دانشگاه تهران، گفت: حدود یک سوم بودجه دانشگاه های دولتی در دانشگاههای استان تهران مصرف می شود و سرانه یک دانشجوی تهرانی تقریبا دو برابر یک دانشجوی یزدی است.

دکتر اولیاء با بیان اینکه دانشگاه های طراز اول کشور قادرند حتی بدون دریافت هیچ گونه بودجه دولتی، با بهره مندی از مزیت دسترسی به بازار آموزش عالی،برند و نشان برتر خود، و همچنین دسترسی به منابع پژوهشی درآمد کسب کنند، افزود: متأسفانه  دانشگاه های شهرستانی مجبورند با بودجه ای به مراتب کمتر، علاوه بر تأمین هزینه های ضروری، به منظور حفظ و ارتقای کیفیت نیز فشار مالی مضاعفی را تحمل کنند.

رییس دانشگاه یزد در ادامه سخنان خود، از طرح آمایش آموزش عالی کشور به عنوان طرحی مؤثر در راستای شناخت نیازها، توانمندی ها و ظرفیت های مغفول مانده یادکرد و افزود: این طرح ملی می تواند با تعادل بخشیدن به برخی نابرابری های موجود در نظام آموزش عالی کشور، گام مؤثری در ایجاد و توسعه دانشگاه های مأموریت گرا در کشور باشد. دکتر اولیاء همچنین دانشگاه یزد را برای برعهده گرفتن مأموریت های ویژه از سوی وزارت علوم در زمینه هایی نظیر معماری بومی، منابع طبیعی، انرژی خورشیدی وفناوری اطلاعات بسیار توانمند و دارای مزیت نسبی توصیف کرد.

درخواست ارایه راهکاری مشخص برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و انعطاف پذیری هیأت امنا برای استفاده از توان بخش خصوصی در ارتقای فعالیت های پژوهشی و فنآوری و توسعه شرکت های دانش بنیان از دیگر مواردی بود که در سخنان رییس دانشگاه یزد مورد تأکید قرار گرفت. وی همچنین مساعدت وزارت علوم را در تصویب رشته های مورد نیاز دانشگاه ها که بر اساس ضرورت و نیاز جامعه و صنعت باوجود برخی نارسایی ها در تأمین هیأت علمی آن، به این وزارتخانه پیشنهاد می شود، خواستار شد.  

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا