به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:نشست صمیمی رییس کل دادگستری و قضات با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به مناسبت هفته میراث فرهنگی برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی در این نشست صمیمانه که با حضور معاونت عمرانی و معاونت سیاسی، امنیتی استانداری یزد برگزار شد گفت: معماری یزد بسیار ساده است و این بافت تنها نمونه شهرسازی اسلامی در ایران است که تنها الگوی شهرسازی اسلامی در ایران هست و  بافت تاریخی یزد به عنوان یکی از میراث تاریخی بشر از جاذبه های گردشگری کشورمان به شمار می آید و آنچه به وضوح می توان در هنر معماری یزدی دریافت هنر زیستن و یا به عبارتی همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت خشن و قهر کرده می باشد که با سخت کوشی، پشتکار و قناعت، نوع دوستی و ... نمودها و نهادهایی را در عرصه شهر سازی و معماری به عرصه وجود کشانیده که نظر هر بیننده ای را به خود جلب و ذهن او را به ژرفای تفکر و تعمق می کشاند.

مهندس شرافت در ادامه گفت: دومین شهر تاریخی جهان "برترین" جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی زیادی دارد که هر کدام از آنها می تواند به تنهایی جاذبه ای منحصر به فرد برای بازدید گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان باشد و بافت تاریخی شهر یزد با مساحتی در حدود هشتصد هکتار می توان گسترده ترین و اصولی ترین بافت تاریخ ایران دانست که تجربه های متفاوتی در زمینه مداخله متولیان امر در شبکه معابر را در خود جای داده است. بافت تاریخی یزد به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور به شماره 15000 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این مقام مسئول افزود: بافت تاریخی شهر یزد در شرف ثبت جهانی می باشد و دنیا از این کار استقبال خواهد نمود زیرا اکثر نوریستهایی که به ایران می آیند فرهنگی هستند و برای آنها این اماکن اهمیت زیادی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه سید حسینی معاونت عمرانی استانداری  ضمن تبریک به مناسبت هفته میراث فرهنگی و ولادت حضرت امام حسین (ع) گفت: امروزه مسله بسیار مهم برای گردشگری امنیت می باشد که خوشبختانه تا حدودی این امر در استان یزد برقرا میباشد اما باید مواظب باشیم که با توجه به حضور اتباع بیگانه در شهر یزد بویژه در بافت تاریخی امنیت برای گردشگر ازبین نرود.

در ادامه این نشست حبیبی رئیس کل دادگستری یزد ضمن تبریک هفته میراث فرهنگی گفت: اهمیت آثار فرهنگی برای همه محرض هست زیرا یکی از نشانه هویت هر ملت، میراث تمدن هر دیار، در حكم دریچه هایی است، كه به سوی روحیات و خلق خوی و آداب و رسوم ساكنین آن دیار باز می شود. شناختن و شناساندن آثار تمدن چهرهای تابناك هر نقطه به حكم وظیفه بر همگان واجب است. برای همین است که تمام ملتها دارای قوانین و مقررات در این خصوص دارد حتی در زمینه های بین اللملی  زیرا مجازات سنگینی برای کسانی هست که آثار میراث فرهنگی را تخریب کنند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا