خانه تاریخی سیگاری واقع در خیابان امام خمینی (ره) یزد مرمت و بازسازی می شود.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: خانه سیگاری در خیابان امام خمینی شهر یزد، روبروی امامزاده شاهزاده فاضل قرار دارد و پروژه مرمت آن با اعتباری معادل دویست میلیون ریال و با همت مالک مجموعه در حال انجام می باشد.

محسن ذاکری نیا عنوان کرد: برنامه مرمتی بنای تاریخی سیگاری شامل: زیرچینی و استحکام بخشی پایه ها، ازاره چینی پای دیوارها، اجرای قرنیز آجری فضاهای داخل، اجرای سیمگل و دم گیری راهرو ها و اتاق ها، هره چینی لب باغچه، مرمت نماها، اجرای شرفی لب بام، اجرای دیوار پشت بند و مرمت داخل نورگیر است.

وی خاطرنشان ساخت: این بنا متعلق به اخوان سیگاری، از تجار یزد بوده و در دوره قاجاریه بنا گردیده است. البته بر اساس شواهد موجود تاریخ احداث بخشی از آن به دوره پهلوی هم می رسد. در محل این خانه، اولین مدرسه نظام جدید شهر به نام "تدین" شکل گرفته است.

این مقام مسئول در خصوص این بنای تاریخی گفت: خانه سیگاری با نظام حیاط مرکزی طراحی شده و از خصوصیات ویژه آن دارا بودن سه حیاط متفاوت اندرونی، بیرونی و یک حیاط خدماتی است. برای ورود به بنا باید از هشتی گذشت و طول حیاط را پیمود. زمین این مجموعه دارای عرض کم و طول زیاد می باشد و از شاخصه های فضایی این بنا زیرزمینی است که کل زیر حیاط جبهه جنوب غربی را به خود اختصاص داده است. حیاط دیگری که به فضای خدماتی اختصاص دارد شامل آشپزخانه و فضای تدارکاتی می باشد و زیرزمین عمدتاً به فضای انبار، طویله و پاکنه (پایاب) اختصاص یافته است.

ذاکری نیا ورودی غربی، ورودی شرقی، دالان ها، فضاهای زندگی زمستانی و تابستانی، بادگیرها و فضاهای خدماتی را از دیگری فضاهای این بنای تاریخی دانست و افزود: بنای مذکور با مصالحی چون خشت خام، آجر و کاهگل ساخته شده و دارای تزئینات گچ بری، کاربندی و درهای ارسی می باشد.

گفتنی است مجموعه خانه سیگاری در سال یکهزار و سیصد و هفتاد و پنج به شماره یکهزار و هشتصد و چهل و هفت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا