عملیات مرمت آب انبار ملاقدیری مهریز آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز با بیان این مطلب افزود : این بنا در خیابان شهید منتظری، محله بغداد آباد، جنب مسجد ملاقدیری قرار گرفته است و نام آن متاثر از نام مسجد مجاور آن می باشد.

محمدرضا فلاحتی عنوان کرد: مهمترین عملیات اجرایی این آب انبار شامل آواربرداری اطراف مخزن، بازسازی بادگیرها، ازاره چینی اطراف مخزن و آجر فرش روی مخزن می باشد که به صورت پیمانی و با اعتباری بالغ بر دویست و هشتاد میلیون ریال در حال انجام است.

وی مصالح بناي آب انبار را خشت، گل و آجر دانست و گفت: آب انبار از قسمتهاي ورودي با سقف آجرکاري، راه پله، پاشير، مخزن و دو بادگير تشکيل شده و دارای یک مخزن عميق است. همچنین تعداد پله هاي آب انبار از ورودي تا پاشير بسيار زياد است .

فلاحتی خاطرنشان ساخت: سقف مخزن آب انبار گنبدي شکل و پوشش آن آجر فرش است که قسمت سقف ورودي آب انبار تا پاشير از آجر است .

این مقام مسئول تصریح کرد: فاصله گنبد و مخزن آب انبار از زيرزمين با سردر و پله هاي پاشير در حدود شانزده متر مي باشد.

گفتنی است قدمت این بناي تاریخی با توجه به مصالح موجود و نوع معماري به دوره معاصر (پهلوي) بر می گردد که به شماره بیست و دو هزار و یکصد و بیست و چهار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا