عملیات مرمت و ساماندهی چهارسوق و بازار شاهی یزد پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در توضیح مشخصات این بنای تاریخی گفت: بازار و چهارسوق شاهی مجموعه بنایی است از خشت با اندود کاه گل، گچ و خاک که سفیدکاری در برخی قسمت های آن دیده می شود. پوشش مجموعه از نوع تاق و تویزه است و مغازه های موجود در پیرامون آن در دو طبقه ساخته شده اند. اتصال بنا به مسجدجامع کبیر یزد و مدرسه علمیه امام خمینی (ره) (مدرسه شاهزاده) موقعیت بنا را از بناهای مشابه متمایز نموده است.

محسن ذاکری نیا عنوان کرد: بنای بازار شاهی در گذشته ای نه چندان دور از رونق برخوردار بود و مغازه ها که اکثراً مایحتاج عمومی را تأمین می کردند دایر بودند، رفته رفته با کاهش جمعیت محلات قدیم و کهولت سن صاحبان دکان ها و جایگزین نشدن کسی به جای آن ها از رونق بازار کم می شود و ساختمان بازار با بلااستفاده ماندن دکان ها رو به خرابی می نهد که اکنون با اجرای عملیات مرمتی در جهت احیای بنا، این بازار رونق دوباره ای گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: بنای تاریخی چهارسوق و بازار شاهی یزد، در انتهای خیابان مسجدجامع کبیر یزد و در ضلع جنوب شرقی مسجد قرار دارد. سه بازار به چهارسوق منتهی می شود. بازارچه ای که به کوچه یهودی ها می رسد، بازارچه ای که به خیابان مسجدجامع متصل است و بازارچه ای که به محله داراشفاء می رسد. آب انبار چهارسوق نیز در گوشه شمال غربی چهارسوق قرار دارد.

ذاکری نیا تصریح کرد: عملیات مرمتی این بنا که قدمت آن به دوران حکومت شاه یحیی بن مظفر و قرن هشتم هجری قمری می رسد شامل دوخت و دوز ترک های دیوار، مرمت تاق و سفیدکاری مجموعه می باشد که اکنون به پایان رسیده است.

گفتنی است: مجموعه ارزشمند تاریخی چهارسوق و بازار شاهی در سال یکهزار و سیصد و هفتاد و هفت با شماره ثبتی دوهزار و دویست و چهل و چهار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا