فاز یک عملیات مرمت مدخل بانک شاهی یزد واقع در میدان خان به اتمام رسید.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل ضمن اعلام این خبر گفت: بنای تاریخی بانک شاهی (بانک شاهنشاهی) در ضلع جنوب غربی میدان خان یزد، ضلع جنوبی خیابان قیام و در فاصله تقریبی دویست متری از خیابان مزبور قرار گرفته است. این بنا جزئی از مجموعه بناهای تاریخی میدان خان، حمام خان، مدرسه شفیعیه، مسجد ریگ، بازارچه قیصریه و حضرت عباسی می باشد.

محسن ذاکری نیا در توضیح مشخصات بنای مذکور افزود: بانک شاهی بنایی است آجری با سردری رفیع و نماسازی شده که کاربندی آجری آن در قسمت هایی چون سردر ورودی و چهارسوق بانک در ردیف ظرائف هنری و نماسازی طرفین سردر ورودی با ترکیب آجر و سنگ ریزه و گچ بری برجسته گلدان گونه موجود بر دیوار حیاط بانک شاهی در ردیف عوامل تزئینی قرار می گیرد. چهارسوق بانک با سقف آجری خود در میان سه مدخل متصل به آن قرار گرفته و حجره ها در طرفین مدخل ها در دو طبقه به گونه ای بنا شده که حجره های طبقه اول از همکف چیزی در حدود دو متر ارتفاع داشته و در برابر ایوان (خروجی) قرار گرفته اند. حجره های طبقه همکف که در حدود یک متر پایین تر از زمین قرار گرفته اند در واقع حکم زیرزمین را دارند. در ضلع غربی بنا حیاط با اتاق هایی در طرفین آن قرار دارد. درب های ساختمان به استثنای درب هایی از جنس آهن که جدیداً به بنا الحاق شده اند همگی چوبی با شیشه های رنگی هستند. بام بنا نیز از اندود کاهگل پوشیده شده است.

وی درباره قدمت این بنا عنوان کرد: با توجه به اینکه امتیاز تأسیس بانک شرقی که بعداً بانک شاهنشاهی نامیده شد در زمان ناصرالدین شاه قاجار به انگلیس داده شده است، احداث ساختمان بانک شاهنشاهی به دوره قاجار می رسد.

ذاکری نیا در ادامه اضافه کرد: بنای بانک شاهی در سال یکهزار و سیصد و هفتاد و هفت با شماره ثبتی دوهزار و دویست و چهل و سه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و عملیات مرمتی مدخل آن شامل اجرای کف سازی، مرمت پله ها، مرمت پوشش سقف و بدنه ها اکنون با هزینه ای بالغ بر یکصد و بیست میلیون ریال به پایان رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا