سید محسن میرحسینی استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد، در مطلبی که برای روابط عمومی دانشگاه ارسال کرده است به بررسی روندهای موجود طی نشست های بازنگری از ۱۹۷۰ میلادی تاکنون در موضوع هسته ای پرداخته است.

میرحسینی این روند را «مثبت» ندانست و گفت: امسال نیز اختلاف ها میان آمریکا، انگلیس و کانادا با کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد و برخی کشورهای اروپایی پیشرو مانند اتریش ادامه داشت.

کارشناس مسائل بین المللی درباره چرایی به نتیجه نرسیدن نشست های بازنگری گفت: مانند سال های پیشین، ۲ طرف این نشست یعنی اعضای جنبش غیرمتعهد و کشورهای دارنده سلاح های هسته ای از یک اختلاف راهبردی در رسیدن به هدف نشست یعنی خلع سلاح هسته ای و حتی کاهش آن برخوردار بودند. این روند را شاید بتوان مهمترین دلیل نرسیدن نشست امسال به یک نتیجه ملموس دانست؛ همانطور که اجلاس سال ۲۰۱۲ میلادی در هلسینکی فنلاند با موضوع خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای نیز به دلیل همراهی نکردن کشورهای غربی برگزار نشد. این در حالی بود که در سند پایانی نشست پیشین بر برگزاری این اجلاس تاکید شده بود. علت اصلی نیز مخالفت مستقیم آمریکا و شاید بتوان گفت مخالفت غیرمستقیم رژیم صهیونیستی بوده است. در نشست امسال نیز مخالفت آمریکا و انگلیس عامل مهمی بود که باعث شد این نشست موفقیت چندانی نداشته باشد.

این مدرس دانشگاه درباره چرایی تلاش آمریکا برای به شکست کشاندن نشست بازنگری و طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای گفت: از دید آمریکا، رژیم صهیونیستی نقطه عطفی در سیاست های خاورمیانه ای این کشور است. در این چارچوب، با طرح خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای که هدفی جز رژیم صهیونیستی نداشته و نخواهد داشت، مخالفت می کند.

دکتر میرحسینی افزود: رژیم صهیونیستی تاکنون به پیمان ان. پی. تی نپیوسته است و نظارتی روی آن صورت نمی گیرد. با اینکه ماده چهارم ان. پی. تی روی نظارت تاکید می کند اما از آنجا که این رژیم خط قرمز آمریکا در منطقه است بنابراین آمریکا یک سیاست دوگانه در مورد موضوع هسته ای در پیش گرفته است. بنابراین نشست های بازنگری تاکنون تاثیر چندانی بر اصلاح پیمان نداشته و با شکست روبرو شده اند که به طور مسلم نقش قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا بیش از پیش پررنگ بوده است. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا