صنايع دستي هنري است مردمي، مقدس و نشات گرفته از صبر، بردباري، ذکاوت و تيزهوشي انسانهايي که به مدد طبيعت ودستشان فرهنگ ساز شده و هنر آفريدند ... هنري که حاصل دسترنج ها و بيانگر عشق و حرارت جوشان هنرمندانش مي باشد. هنري که پويايي خصيصه آن و ذکاوت جوهره اش قرار گرفته است.  اين هنر فوران ذوق و هماهنگي ذهن است. اين هنر صنايع دستي است. هنري که در دوران متمادي فقط کاربردي بوده و هم اکنون به عنوان آثار فولکلور و مردم شناسانه به آنها نگاه   مي شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: صنایع دستی و هنرهای سنتی در هر منطقه بخشی از فرهنگ آن منطقه است و در روند جهانی شدن که شاید مهم‌ترین چالش جهان امروز باشد، یکی از حوزه‌های ماندگار، حوزه فرهنگی به‌خصوص صنایع دستی آن کشور است.

محمدرضا دهقان مهرجردی اظهار داشت: در آفرینش هنری، آنگاه که بحث «سنت» و «صنعت» به میان می‌آید، زیباترین معانی و چشم ‌نوازترین فرم‌ها و شکل‌ها در تلاقی یکدیگر قرار می‌گیرند و منشوری رنگ به رنگ، برتافته از جان ‌مایه زندگی پدید می‌آید و در رابطه همیشگی و دیرپای «ذهن» و «زبان» است که «دست» زبان هنرمند در خلق اثر هنری می‌شود. از این رو، صنایع دستی در خاموشی و خلوت هنرمند شکل می‌گیرد و همه ظرایف و زیبایی‌اش را در سکوتی فارغ از هیاهوی صنعت به رخ می‌کشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: استمرار تولید در خانه موجب شده بود که تجربیّات و اطّلاعات حاصله به سادگی، از نسلی به نسلی دیگر انتقال یافته و اشتغال به صنایع دستی به صورت یکی از ارکان اقتصاد خانواده درآید که در این راستا یزد به عنوان یکی از قدیمی ‌ترین کانون‌های کار و تلاش و خلاقیت و ابتکار از جایگاه ویژه‌ای در حوزه صنایع دستی برخوردار است. پیشینه یزد که به دوران یزدگرد ساسانی می‌رسد آکنده از تلاش پی‌گیر مردمانی پارسا و سخت‌کوش است که به رغم طبیعت گرم و خشک این دیار، کمر همت بسته و عزم را جزم نمودند تا به برکت پشتکار، خلاقیت و ذوق هنری خدادادی، نام شهر و دیار خود را بلندآوازه گردانند.

وی خاطرنشان ساخت: این اداره کل با رویکرد پایداری سه هدف حفظ میراث فرهنگی، رونق صنایع دستی و توسعه گردشگری قصد دارد با برگزاری کلاسهای آموزشی برای اهالی بافت تاریخی، آموزش به فرزندان صنعتگران و تبدیل مکانهایی که قابلیت تبدیل شدن به کارگاه را دارند گامی موثر در راستای حفظ اماکن تاریخی، رونق صنایع دستی و همچنین توسعه صنعت گردشگری بردارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا