فاطمه یغمایی - دپارتمان زبان مؤسسه عالی آزاد مهریار

۱) زیاد خودتان را درگیر گرامر نکنید.

این قانون ممکن است برای بسیاری از زبان‌آموزان، عجیب به نظر برسد . اما یکی از مهمترین قوانین است. اگر می‌خواهید امتحاناتتان را بگذرانید، به مطالعه‌ی گرامر بپردازید. اما اگر می‌خواهید انگلیسی را روان صحبت کنید، باید آن را بدون مطالعه‌ی مستقیم گرامر یاد بگیرید. مطالعه‌ی گرامر، روند یادگیری را کند و شما را گیج می‌کند. با این کار هنگام ساختن جملات انگلیسی، به جای بیان یک جمله بطور طبیعی، مانند یک انگلیسی زبان به گرامر فکر خواهید کرد. گرامر به شما آموزش می‌دهد که به زبان انگلیسی فکر کنید ولی شما می‌خواهید به‌صورت خودکار، بدون فکر کردن، انگلیسی صحبت کنید .

۲) عبارت یاد بگیرید

بسیاری از زبان‌آموزان لغات را یاد می‌گیرند و سعی می‌کنند با کنار هم گذاشتن لغات، جملات صحیح بسازند. آن‌ها بسیاری از کلمات را می‌دانند، اما نمی‌توانند جملات صحیح بسازند. دلیلش هم این است که آن‌ها عبارات را مطالعه نمی‌کنند. اگر شما ۱۰۰۰ لغت بلد باشید ممکن است نتوانید یک جمله صحیح بسازید . اما اگر ۱ عبارت بدانید می‌توانید صد‌ها جمله‌ی صحیح بسازید. اگر ۱۰۰ عبارت بدانید، متعجب خواهید شد زیرا می‌توانید جملات صحیح زیادی بسازید. پس ساعت‌ها و ساعت‌ها را صرف یادگیری لغات متفاوت نکنید. در عوض، این زمان را برای مطالعه‌ی عبارت‌ها صرف کنید.  همچنین وقتی می‌خواهید یک جمله‌ی انگلیسی بسازید، کلمات را از زبان مادری‌تان ترجمه نکنید. ترتیب کلمات در زبان‌های مختلف، کاملاً متفاوت است. با این‌کار سرعت شما در صحبت کردن کند و معمولاً جمله اشتباه خواهد بود. به جای آن، عبارات و جملات را یاد بگیرید تا مجبور نشوید درباره‌ی کلماتی که به کار می‌برید، فکر کنید .

۳) خواندن و گوش دادن کافی نیست آن‌چه را که می‌شنوید به زبان انگلیسی بازگو کنید.

خواندن ،گوش دادن و صحبت کردن، مهم‌ترین مهارت‌های هر زبان هستند، اما صحبت کردن، تنها نیاز برای روان حرف زدن است. صحبت کردن را با صدای بلند تمرین کنید تا این‌که دهانتان و ذهنتان آن را بدون هیچ تلاشی انجام دهد. با این‌کار شما قادر خواهید بود انگلیسی را روان صحبت کنید.

۴) خودتان را در انگلیسی غوطه‌ور کنید.

صحبت کردن یک زبان به این‌که چه‌قدر باهوش هستید، ارتباطی ندارد. این یک حقیقت ثابت شده است که هر کسی می‌تواند حداقل یک زبان را صحبت کند.  چه شما باهوش باشید وچه کم‌هوش، یک زبان را می‌توانید صحبت کنید و این به دلیل آن است که آن زبان در تمام اوقات، در اطراف شماست. برای این‌که انگلیسی را روان صحبت کنید حتماً لازم نیست جای خاصی بروید، فقط لازم است خودتان را در انگلیسی غوطه‌ور کنید. شما می‌توانید این‌کار را با دوستانتان انجام دهید و با آن‌ها فقط به انگلیسی صحبت کنید یا می‌توانید همیشه یک دستگاه پخش صدا با خود داشته باشید و مداوم به جملات انگلیسی گوش دهید. بنابراین شما می‌توانید با تغییر آن‌چه در اطرافتان است نتایج خوبی به‌دست آورید. خودتان را در انگلیسی غوطه‌ور کنید و یادگیری تان را چندین برابر افزایش دهید.

۵) دروس و منابع انگلیسی واقعی و درست را مطالعه کنید.

اگر می خواهید انگلیسی واقعی، یعنی همان که در جوامع انگلیسی زبان استفاده می‌شود را یاد بگیرید، باید از منابعی استفاده کنید که در این‌ باره نگاشته شده‌اند: نظیر فیلم‌ها و مجلات واقعی، کتب صوتی واقعی و ...

منظور منابعی است که انگلیسی‌زبان‌ها خودشان هم از آن استفاده می‌کنند، گوش می‌دهند، نگاه می‌کنند و می‌خوانند.

بسیاری از زبان‌آموزان اخبار را مطالعه می‌کنند، اما زبانی که آن‌ها صحبت می‌کنند، رسمی و محتوایی که آن‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر سیاسی است و در زندگی عادی استفاده نمی‌شود، بنابراین برای مکالمه‌ی روان انگلیسی باید از منابعی استفاده کنید که درست اند و خود انگلیسی‌زبان‌ها در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا