براي مقابله با پيام‌هاي ضد فرهنگي اين رسانه شوم بايد نگرش‌هاي ديني و معنوي مردم تقويت و جايگاه ارزش‌هاي ملي و مذهبي را با شناخت درست مستحکم کرد

يکي از مسائل بسيار مهم در زندگي مدرن کنوني، اين است که غرب با تمام مظاهرش آن‌قدر در چشم انسان‌ها بزرگ جلوه داده شده که خيلي از مواقع، باعث ايجاد تغافل در بين همين مردمي که با آن فرهنگ دارند زندگي مي‌کنند شده است.تغافل نسبت به اين مسئله که پشت پرده اين زرق و برق‌هاي ظاهري، جهاني از مشکلات و لذت‌نبردن‌هااز زندگي خوابيده است.يادمان بيايد به گذشته‌هامان که با وجود کم و کاستي‌هاي اساسي که در زندگي‌ها وجود داشت، باز هم همه شاد و خرم در کنار هم در کمال رضايت زندگي مي‌کردند ولي حالا با وجود پيشرفت‌هاي بسيار و مدرن شدن‌هاي بي‌مبنا، ديگر خبر از آن طراوت و رضايت در زندگي‌ها نيست.

اساسا غرب آن قدر ما را به اين مظاهر تمدن مدرن، مشغول کرده، که يادمان رفته که اين‌ها بايد براي ما رضايت دروني و حقيقي درست کنند نه اين‌که ظاهر زيباي‌شان حقيقتا ما را از رضايت‌مندي از زندگي، دور کنند .اين واقعيت را بايد پذيرفت که هر روز مدل خانه ها و گوشي‌ها و کلا وسايل مصرفي‌مان پيشرفته‌تر مي‌شود ولي در عوض آن صفا و صميميت و رضايت در زندگي‌هاي‌مان کم‌رنگ‌تر مي‌گردد.

رضايت از زندگي بايد همه آن چيزي باشد که ما از دنيايي که در آن زندگي مي‌کنيم مطالبه کنيم. واين در حاليست که جهان غرب با همين عنوان که مي‌خواهم به شما رضايت از زندگي را بچشانم ما را از رضايت‌مندي از زندگي‌مان دور مي‌کند.امروز نسل جوان بيش از همه اقشار هدف تيرها و تبليغات مسموم دشمنان قرار داردجوانان در حقيقت زير بمباران تبليغاتي مسموم قرار گرفته‌اند و امروزه سايت‌ها و شبکه‌هاي ماهواره‌اي فراوان آنها را هدف گرفته‌اند.

با وجود همه توصيه‌هايي که مي‌شود و آثار زيانباري که درباره استفاده از ماهواره‌ها در جامعه به چشم مي‌بينيم باز هم شاهد گرايش افراد جامعه به تماشاي شبکه‌هاي ماهواره‌اي هستيم.ماهواره يک رسانه قدرتمند است و به خاطر ويژگي‌هاي منحصر به فردي که دارد همچنانکه مي‌تواند در اطلاع رساني و آگاهي بخشي به جوامع اثر مثبت داشته باشد، برنامه‌هاي تخريبي و فاسدي هم دارد و مي‌تواند بر فکر و انديشه و اعتقادات و رفتارهاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي، تربيتي، خانوادگي و سبک زندگي مردم اثر منفي داشته باشد و استفاده نامحدود و غير هدفمند آن مي‌تواند آثار زيانباري بر جوانان، زنان و خانواده‌ها داشته باشد.مهمترين خطر ماهواره، بحث جهاني سازي فرهنگي است که گردانندگان امپراطوري رسانه‌اي غربي به دنبال نابود کردن حوزه فرهنگ‌هاي سنتي ملت‌ها و مسلط کردن سبک زندگي و فرهنگ آمريکايي بر همه مردم دنيا به نام جهاني سازي هستند.

کارشناسان فرهنگي و اجتماعي مدت هاست هشدار مي دهند که برنامه‌هاي ماهواره پيکره خانواده ايراني را هدف قرار داده‌اند.برنامه هاي ماهواره اي تمرکز خاصي بر مسئله خانواده و تخريب آن کرده اند و با روش ها و تکنيک هاي خاص و جذاب در پي اضمحلال اين نهاد مقدس هستند. از پيامدها و معضلات برنامه‌هاي ماهواره‌اي مي‌توان به افول فرهنگ، رنگ‌باختگي ارزش‌هاي انساني و باورهاي مذهبي و نمادهاي ملي و ميهني، رشد روزافزون مصرف گرايي به علت تماشاي بي‌حد اين برنامه‌ها، عدم تمرکز و تفکر نسبت به موضوعات و مطالب مختلف، کاهش داد و ستدهاي عاطفي و اجتماعي در روابط انسان‌ها با يکديگر، و در نتيجه خطر سقوط فرهنگ اجتماعي اشاره کرد. شايد تا چند سال پيش، بيشتر ماهواره‌‌ها روي جوانان و يا ناراضيان سياسي تمرکز داشتند اما در سال‌هاي اخير با تأسيس برخي شبکه‌هاي خاص و با هزينه‌هاي بسيار زياد، نسل جديدي از شبکه‌هاي ماهواره‌‌اي را تأسيس کردند که با نوع قديمي آن متفاوت است.

شبکه‌هاي قديمي بسيار سطحي و شعاري کار مي‌کردند اما شبکه‌هاي جديد اولاً خط و مشي هماهنگي با هم دارند و ثانياً از استراتژي کاملاً مشخصي برخوردارند به طوري که ديگر مخاطب آنها فقط مخالفين سياسي و جوانان نيست بلکه مخاطب آنها بيشتر زنان، خانواده‌ها و اقشار عادي جامعه هستند و سعي مي‌کنند با روش‌هاي غير مستقيم در لابه‌لاي برنامه‌هاي سرگرمي، سياسي، فيلم و سريال بر ذهن مخاطب و رفتار او تأثير بگذارند.

برنامه‌هاي نامناسب ماهواره به دنبال ترويج احساس آزادي مطلق و يا همان ليبراليسم جنسي هستند؛ ليبراليسم جنسي به دنبال ايجاد آزادي براي روابط جنسي مطلق بوده که هدف غرب اشاعه اين فرهنگ است که از دستاوردهاي اومانيسم محسوب مي‌شود. نمونه بارز ترويج مفاسد ديني، عفاف زدايي و ايجاد حس رقابت زن و شوهر نسبت به يکديگر است يعني آنها به جاي اينکه انيس و مونس هم باشند به صورت رقيب يکديگر نمايش داده مي‌شوند و نسبت به هم وفاداري، تعهد و پايبندي ندارند.

فروش دين، اخلاق و خانواده محوري هدف اصلي غربي‌ها در توليدات فرهنگي براي کشورهاي اسلامي است و تک محوري کردن خانواده‌، ‌منسوخ کردن ازدواج و گسترش روابط آزاد ‌در جامعه مدنظر غرب و صهيونيسم است.لذا نبايد در برابر دنياي غرب انفعالي برخورد کنيم و منتظر باشيم تا آنها سريال ساخته و ما آن را رد کنيم بلکه بايد آموزه‌هاي ديني و ا خلاقي را فعالانه و پويا براي جامعه تبيين کنيم.

تبعيت از برخي مسائل مخرب مدرنيته و ماهواره موجب شده است که عمدتاً تعامل ميان اعضاي خانواده کم باشد در واقع به دليل حجم بسيار برنامه‌هاي تلويزيون و اينترنت خانواده‌ها زير يک سقف هستند ولي از يکديگر دور بوده و شاهد سست شدن بنيان خانواده هستيم.نقش ماهواره‌ها در تخريب بنيان خانواده‌ها صد در صد است و شبکه‌هاي ماهواره‌اي موضوع خيانت را در جامعه عادي مي سازد و نوعي حيازدايي صورت مي‌گيرد.حتي با بررسي‌هاي صورت گرفته، محققان کشورهاي غربي نيز نسبت مخرب بودن ماهواره اذعان دارند.

تاثيرات منفي و معضلات استفاده از کانالهاي غيرمجاز مثل شبکه‌هاي ماهواره‌اي در تمام سنين وجود دارد اما هر چه قدر فردي در سنين پايين‌تري قرار گرفته باشد آسيب پذيري بيشتري خواهد داشت با توجه به اينکه شخصيت افراد در پنج سال اول کودکي شکل مي‌گيرد، بنابراين مضرات ماهواره در پنج سال اول کودکي بسيار بدتر خواهد بود زيرا چگونگي شکل‌گيري شخصيت فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.خانواده‌هايي که از سطح تحصيلات پايين‌تري برخوردار هستند نسبت به خانواده‌هاي تحصيل کرده بيشتر آسيب مي‌بينند حتي خانواده‌هاي پا به سن گذاشته و سنتي هم آسيب خواهد ديد اما با درصد کمتر ولي همچنان دوام اين خانواده‌ها را هم تهديد مي‌کند.

در برنامه‌ها و سريال‌هاي ماهواره قبح و زشتي بعضي از مسائل و تخلف‌ها به راحتي شکسته مي‌شود، خانواده‌اي که مدام در حال تماشاي صحنه‌هاي خيانت و مواردي از اين دست هستند به تدريج نسبت به اين موارد احساس‌هاي منفي قبلي خود را از دست رفته مي‌بينند و کم کم يک رفتار عادي و حساسيت‌زدايي نسبت به آن رفتارها به وجود مي‌آيد.تنوع شبکه‌هاي ماهواره باعث مي‌شود بينندگان فقط براي مرور شبکه‌هاي ماهواره‌اي چندين ساعت وقت صرف کنند و اين نشانگر اين است که شبکه‌هاي ماهواره‌اي مي‌توانند همه سليقه‌هاي متفاوت و گوناگون را پوشش بدهند و براي آنها برنامه بسازند.


از ميان ده‌ها اثر تخريبي و آسيبي که برنامه‌هاي ماهواره‌اي دارد به چند مورد اشاره مي‌کنم:

1-ترويج خشونت

رواج خشونت و پرخاشگري در اجتماع هم يکي ديگر از آسيب‌هاي ماهواره‌هاست که رفتار فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.يکي از مهمترين و آشکارترين آسيب‌هاي فيلم‌ها و برنامه‌هاي شبکه‌هاي ماهواره‌اي و بازي‌هاي رايانه‌‌اي خشن غربي، افزايش خشونت در جامعه است.

در برنامه‌هاي اين شبکه‌ها صحنه‌هاي خشن بدون توجه به سن مخاطب نمايش داده مي‌شود و مسلماً افراد چه بخواهند و چه نخواهند اين برنامه‌ها در ضمير ناخود آگاه آنها تأثير مي‌گذارد گاهي خصوصاً در فيلمهاي سه بعدي چنان هنرمندانه صحنه‌ها را ساخته‌اند که افراد انگار که آموزش خشونت مي‌بينند و در صحنه‌هاي مشابه آن صحنه، ناخودآگاه رفتاري مشابه آن را انجام خواهند داد.

2-سست شدن بنياد خانواده

استفاده از تصاوير و يا صحنه‌هاي مستهجن و استفاده از زنان به عنوان يک ابزار قوي براي جذب مخاطب از روش‌هاي ويژه‌ ماهواره‌ها است که در شبکه‌هاي داخلي استفاده از آنها ممنوع است.متأسفانه ورود بدون کنترل ماهواره در خانواده‌ها را به تعبيري مي‌توان ورود يک فرد نامحرم و لاابالي و دوست ناباب براي بچه‌ها و خانواده تشبيه کرد که به دنبال اختلاف بين زن و شوهر است و به ناموس او چشم طمع دارد، و دين آنها را مي‌گيرد، اعتقادات آنها را ضعيف مي‌کند، مرزهاي حيا و غيرت را مي‌شکند، حقايق سياسي و اجتماعي را وارونه جلوه مي‌دهد، وقت آنها را مي‌دزد و آنها را به همديگر بد بين مي‌کند.

خريد ماهواره براي منزل ورود چنين افرادي به منزل است.مجاز شمردن خيانت زن به شوهر و عادي سازي روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، زشتي‌ زدايي از ازدواج، اهانت به والدين و بي توجهي به آنها، نفوذ جادو و طلسم در زندگي؛ همه نشان مي‌دهد که شبکه‌هاي ماهواره‌اي بطور هدفمند عفت و غيرت و روابط خانوادگي سالم را نشانه گرفته است.

3- اختلافات خانوادگي و شکستن حريم‌ خانواده

"نفوذ آداب و رسوم غربي در کشور پديده‌اي همچون افزايش طلاق را در بين خانواده‌هاي ايراني به همراه داشته است.

جالب اين جاست که شهيد مطهري هم به اين مسئله با دقت بالايي نگاه کرده است و مي‌فرمايد:" افزايش طلاق منحصر به آمريكا نيست، بيمارى عمومى قرن است.

در هرجا كه آداب و رسوم جديد غربى بيشتر نفوذ كرده است، آمار طلاق هم افزايش يافته است.يکي ديگر از خطرهايي که سريال‌هاي ماهواره‌اي دارند اين است که در بسياري از اين فيلم‌ها افراد با انزوا طلبي و حتي مقابله با افراد خانواده و حتي خيانت به خانواده مي‌توانند به موفقيت برسند.اين فضا کم کم خانواده را به سمت بدبيني‌ها و کم اهميت شدن نقش پدر، ايجاد اختلاف بين زوجين و دور شدن فرزندان از خانواده مي‌کشاند

4- رواج بد حجابي

وقتي همه افراد خانواده بدون کنترل و محدوديت پاي برنامه‌هاي ماهواره مي‌نشينند که براي خانواده مناسب سازي نشده و بي حجابي و بي حيائي در آن موج مي‌زند و هيچ حريمي در روابط زن و مرد نيست کم کم حجاب به عنوان يک ارزش تلقي نمي‌شود و زنان و دختران خانواده با کم حجابي يا بد حجابي در جامعه ظاهر مي‌شوند و زماني که کم کم بد حجابي زياد شد و چشمان هوس باز هم با نگاهشان اين روند را تشويق کردند جامعه به فضاي خود نمايي براي مردان نا محرم تبديل مي‌شود.

5- تبليغ تنوع‌طلبي و هوس‌بازي

مطالعه دقيق وضعيت زنان در جوامع غربي گوياي حقايق تلخي است که نشان از وضعيت اسفناک زنان در غرب دارد.علي رغم ادعاهاي بسيار غربي ها و ژست هاي حقوق بشري و فمنيستي واقعيت اين است که زنان در وضعيت نامناسبي به سر مي برند.

آمار ها و اظهارات خود غربي ها سند محکمي در اين زمينه است.در غرب در حقيقت مشکلات زنان اقتصادي نيست بلکه آنها درآمد خوبي دارند ولي پايگاه عاطفي مناسبي نداشته و اين امر در خصوص مردان نيز به اين شکل است. چرا که زنان در غرب به عنوان ابزار جنسي محسوب مي‌شوند.زنان در غرب خود را بزک مي‌کنند و حتي در تبليغات ماهواره‌اي از‌ آنها براي فروش بيشتر استفاده مي‌کنند که اين به عنوان استفاده ابزاري از زن است.

در واقع جوانان در غرب نه محبت مي‌بينند و نه الگوي مناسبي دارند. بنابراين دچار عدم ثبات عاطفي و تربيتي هستند چرا که پايگاه تربيتي ندارند
آنچه در شبکه‌هاي ماهواره‌اي به ويژه شبکه من و تو و فارسي‌وان مشاهده مي‌شود اين است‌ که بازيگران فقط به دليل زيبايي‌شان جلوي دوربين هستند و در تمام برنامه زيبايي‌هاي صورت و اندام او نمايش داده مي‌شود و احساسات مخاطب را به صورت غير مستقيم تحريک مي‌کند کمترين اثر اين مسئله اين است که روابط زن و شوهرها کمرنگ شده و رضايت جنسي از همديگر نخواهند داشت و يک ناآرامي و نا امني رواني و بي‌اعتمادي به همديگر در افراد خانواده ايجاد خواهد شد و کم کم فرزندان تحت تأثير اين برنامه‌ها پدر و مادر اصيل و سنتي و مذهبي خود را بي کلاس و عقب افتاده مي‌دانند و خانواده دچار بحران خواهد شد.

6-نهادينه کردن بي‌غيرتي

يکي از ويژگي‌هاي مهمي که اسلام و ديگر اديان آسماني حتي کساني که اهل دين‌داري نيستند براي يک مرد ارزش مي‌دانند غيرت است و تقريباً همه مردان جامعه ما روي ناموس خود حساسيت دارند و ناموس يکي از ويژگي‌هاي آشناي فرهنگ ماست.يکي از موانع اصلي انحراف و يکي از سدهاي محکم فرهنگي جامعه ما در برابر فساد و انحراف همين غيرت است.

اگر مردي حساسيت خود را نسبت به ناموس از دست بدهد مي‌تواند زمينه ساز انحراف بشود چرا الان بعضي از مردان جامعه ما هيچ حساسيتي نسبت به آرايش و پوشش‌هاي زننده همسران و دختران و نواميس خود ندارند؟اين موضوع مهمي است آيا اين مردان نمي‌دانند که مرداني که از چشمان خود مراقبت نمي‌کنند چگونه و با چه نگاه لذت جويانه‌اي به ناموسشان نگاه مي‌کنند؟پس چرا با علم به اين مسئله باز هم جلوگيري نمي‌کنند و شايد هم خودشان همسرشان را به اين نوع پوشش دعوت مي‌کنند؟ آن ويژگي مردانه است که اين ويژگي زنانه را حفظ مي‌کند و غرب در شبکه‌هاي ماهواره‌اي به‌ ويژه در فارسي وان و من و تو به شدت بر اين مسئله با حساسيت تمرکز دارد که غيرت مردان ما را ضعيف کنند چون آنها مي‌دانند تا غيرت مردان باشد عفت و حياي زن لکه‌دار نمي‌شود.

براي مقابله با اين آسيب‌ها ضمن تقويت تقوي و خودکنترلي افراد، نهادهايي مانند خانواده‌، اجتماع و به خصوص صدا و سيما و مراکز فرهنگي مسئوليت خطيري بر عهده دارند.آگاه‌سازي خانواده‌ها و به ويژه جوانان از خطرات ماهواره، در ابعاد مختلف آسيب‌هاي فردي، خانوادگي و ‌اجتماعي، بايد مورد توجه مسئولان فرهنگي کشور قرار گيرد.برنامه‌هاي ماهواره‌اي در واقع ارزش‌هاي ديني و فرهنگي ملت ما را هدف قرار داده‌اند.

براي مقابله با پيام‌هاي ضد فرهنگي اين رسانه شوم بايد نگرش‌هاي ديني و معنوي مردم تقويت و جايگاه ارزش‌هاي ملي و مذهبي را با شناخت درست مستحکم کرد.بايد با قدرت بخشيدن مواضع ديني و ملي در برابر هجوم افکار وارداتي توسط برنامه‌هاي ماهواره‌اي ،جامعه را در برابر اين آسيب‌ها بيمه کرد.

مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا