رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد ضمن تبریک10تیر روز صنعت.معدن ، با اشاره به توانمندی یزدی ها در حوزه های صنعتی معدنی و بازرگانی، فعالان این حوزه را افرادی با پشتکار و سخت کوش خواند و ابراز امیدواری کرد در سال جاری و با رفع موانع تولید و تجارت، فصل نوینی از فعالیت های اقتصادی در استان شکل بگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد، محمدرضا علمدار یزدی در گفت و گو با روابط عمومی سازمان تصریح کرد: بنابر آمارهای رسمی موجود، استان یزد که دومین استان معدنی کشور و چهارمین استان توسعه یافته صنعتی است، در طول 21 سال حائز رتبه اول قبولی در کنکور سراسری بوده است، که نمود و نتیجه آن را در بخش های عظیم صنعت، معدن و تجارت استان یزد مشاهده میکنیم.

وی افزود: صنعتگران، معدنکاران و تاجران یزدی که از پاک دست ترین ها در کشور هستند، همواره با ایجاد فرصت های شغلی، تولید و ایجاد ارزش افزوده موجب ارتقا و پیشرفت وضعیت استان شده اند.

مهندس علمدار یزدی اضافه کرد: بی شک دامنه تاثیر فعالیت بخش های صنعت و معدن تنها محدود به مسائل اقتصادی نیست چرا که باعث شده است استان به لحاظ شاخص های اجتماعی نیز سرامد باشد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد با ارائه گزارش کلی از وضعیت فعالیت های سازمان گفت: در حال حاضر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، بیش از 3500 فقره پروانه بهره برداری را در گروه های مختلف صنعتی صادر نموده است که موجبات اشتغال بالغ بر 87000 نفر در استان را فراهم آورده.

وی افزود: استان یزد با کسب رتبه اول تولید کاشی کشور، رتبه سوم نساجی کشور و فعالیت در حوزه فولاد به عنوان قطب فولاد کشور، به عنوان یکی از استان های شاخص صنعتی کشور شناخته میشود.

مهندس علمدار یزدی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در بخش معدن، با صدور 378 فقره پروانه اکتشاف، 97 گواهینامه کشف و 395 فقره پروانه بهره برداری جمعاً به ارزش سرمایه گزاری نود و یک هزار میلیارد ریال و ذخیره قطعی 1343000000 تن  موجب اشتغال 9651 نفر شده است. رتبه اول تنوع ماده معدنی با بیش از 50 نوع ماده معدنی مختلف، از دیگر افتخارات این استان معدنی است.

وی با اشاره به بخش تجارت افزود: در بخش تجارت، 60 درصد صادرات کاشی کشور و 70 درصد فولاد آلیلژی کل کشور که هر دو رتبه اول را دارا میباشند، و نیز 35 درصد صادرات محصولات (خاص) گلخانه ای کل کشور، ما را جزء 10 استان برتر صادراتی کشور قرار داده است.

در ادامه این گفت و گو رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد به اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های استان یزد در این حوزه اشاره کرد که به اهم آن اشاره میشود:

  • وجود فرهنگ صنعتی، معدنی و بازرگانی، به طور خاص در میان نخبگان دانشگاهی و سرمایه گزاران.
  • خوشنامی و مورد اعتماد بودن مردم یزد، به طور خاص در بخش صنعت، معدن و تجارت
  • بهره مندی استان از نیروی کار مؤمن، متعهد و متخصص
  • تمایل به سرمایه گزاری در بخش خصوصی
  • بهره منده از زمین های وسیع آماده سرمایه گذاری
  • بهره مندی از منابع سرشار معدنی
  • بهره مندی از مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی متعدد
  • کریدور شمال-جنوب و شمالِ شرق-جنوبِ غرب
  • وجود زیرساخت های مناسب (علمی) و نیروی متخصص دانشگاهی
  • تحصیل بالغ بر 100000 دانشجو در سطح دانشگاه های استان
  • و به عنوان تنها یک نمونه از ظرفیت های بسیار ویژه استان، بهره مندی از 3300 ساعت تابش نور خورشید به عنوان منبع عظیم انرژی پاک و تجدیدپذیر.

مهندس علمدار یزدی در پایان ضمن تبریک روز صنعت معدن و تجارت به تمامی فعالان این عرصه ابراز امیدواری کرد در سال جاری و با رفع موانع پیش پای این بخش، بیش از پیش شاهد پیشرفت در استان یزد باشیم.

وی همچنین گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، برای بررسی هرچه دقیق تر و آسیب شناسی علمی مشکلات صنعتی، معدنی و بازرگانی استان، با تشکیل کارگروه های ویژه دانشگاهی و همکاری با برخی سازمانهای دولتی و مؤسسات پژوهشی، مبادرت به فراهم آوری مقدمات رفع مشکلات اساسی از جمله، رفع موانع تولید، توسعه صادرات غیر نفتی، رونق اقتصادی، و بهینه سازی مصرف آب نموده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا