فرماندار يزد در جلسه شوراي آموزش و پرورش شهرستان يزد گفت: برنامه ي هدايت تحصيلي دانش آموزان بايد به محض ورود دانش آموز به نهاد آموزش و پرورش با توجه به استعدادهاي و ظرفيت هاي آن صورت پذيرد، تا در آينده موجب ناكامي آنان در كسب شغل نباشند.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، جلسه فوق العاده شوراي آموزش و پرورش شهرستان يزد به رياست فرماندار و با حضور معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش و ساير اعضاء با موضوع هدايت تحصيلي دانش آموزان برگزار شد.

" محمود شاكري شمسي " در ابتداي سخنان خود ياد و خاطره شهيد دكتر بهشتي و 72 تن از يارانش به ويژه شهيدان پاكنژاد، شهيد محراب حضرت آيت الله صدوقي و فرزند برومندش حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ محمد علي صدوقي امام جمعه فقيد يزد را گرامي داشت.

فرماندار يزد در ادامه با توجه به دستور كار جلسه اظهار داشت: هدايت تحصيلي نوعي برنامه ريزي براي دانش آموزان است، بدين معني كه با به كارگيري مناسب منابع مادي و معنوي بتوانيم به اهداف تعيين شده در نظام آموزش و پرورش برسيم.

وي افزود: يكي از مهمترين اهداف نظام تعليم و تربيت، پرورش انسان هايي است كه در طول بازه زماني چندين ساله براي پذيرش مسئوليت هاي اجرايي و اجتماعي آماده شوند و بتوانند با ارائه خدمت مناسب نيازهاي جامعه را برطرف نمايند.

رئيس شوراي آموزش و پرورش شهرستان يزد با بيان اينكه نظام استعداديابي در كشور ما داراي نواقصي است گفت: برنامه ي هدايت تحصيلي دانش آموزان بايد به محض ورود دانش آموز به نهاد آموزش و پرورش با توجه به استعدادهاي و ظرفيت هاي آن صورت پذيرد تا در آينده موجب ناكامي آنان در كسب شغل نباشند.

" شاكري شمسي " با اشاره به اينكه در حال حاضر نهاد خانواده نقش تأثيرگذاري را در تصميم گيري و هدايت تحصيلي دانش آموزان دارد خاطرنشان كرد: براساس داده هاي آماري خانواده ها به دنبال تحصيل فرزندان خود در رشته هاي هستند كه در آينده شغل آنها داراي منزلت اجتماعي بسيار بالا و در‌آمد زا باشد.

فرماندار يزد مدرك گرايي را به عنوان يكي ديگر از مشكلات نظام تعليم و تربيت عنوان كرد و افزود: بيشتر افراد بدون توجه به علايق، استعدادها و محدوديت ها به دنبال اخذ مدرك هستند كه اين خود باعث شده در كسب شغل ناكام باشند.

عالي ترين مقام اجرايي شهرستان يزد با اعلام اينكه افرادي متخصص يزدي كه از دانشگاه ها فارغ التحصيل مي شوند قادر به فعاليت در بازار كار استان نيستند تصريح كرد: در حال حاضر تركيب كار در استان يزد اغلب يدي مي باشد كه اين به سهم خود خطرآفرين بوده و زمينه خروج نيروي هاي متخصص و تحصيلكرده از يزد را فراهم مي آورد.

"شاكري شمسي" اضافه كرد: مي توانيم با گسترش صنايع با تكنولوژي برتر و پيشرفته در استان زمينه بهره مندي هر چه بيشتر را از نيروي هاي متخصص فراهم آوريم.

وي با اشاره به نقش مهم هدايت تحصيلي در آينده دانش آموزان افزود: بايد با تعامل و همكاري صدا و سيما و آموزش و پرورش اهميت نقش هدايت تحصيلي و رشته هاي مورد نياز اطلاع رساني شود.

فرماندار يزد گفت: شوراي آموزش و پرورش شهرستان پيشنهادي را براي طرح در شوراي آموزش و پرورش استان به منظور تشكيل كارگروه متشكل از نمايندگان دستگاه هاي اجرايي نظير صنعت، معدن و تجارت، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، سازمان مديريت و برنامه ريزي استان و فرمانداري به منظور شناسايي نيازهاي بازار كار در سال هاي آينده ارائه خواهد نمود.

"شاكري شمسي" در پايان خواستار ارتباط مستحكم تر ميان آموزش و پرورش و صنعت شد و تصريح كرد: واحدهاي توليدي مي توانند در كنار بحث اشتغال به امر آموزش و ايجاد دوره هاي كارورزي براي حضور دانش آموزان در اين واحدها را فراهم آورند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا