مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: با توجه به اینکه خانواده دراسلام نقش بسیار مهمی دارد و زنان نقش قابل انکاری را در خانواده دارا هستند اشتغال زنان باید به گونه ای باشد که به کانون گرم خانواده لطمه نزند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " فخر السادات خامسی هامانه " روز چهارشنبه 10 تیر ماه در اردوی فرهنگی ـ آموزشی بانوان شاغل استانداری که در روستای بنادک سادات برگزار شد اظهارداشت: اشتغال زنان از دو جهت اهمیت دارد یکی استقلال زنان که باید به بلوغ اجتماعی برسند و دیگری نیاز جامعه به حضور زنان در اجتماع است.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: سالانه به طور متوسط بیش از 100 هزار نفر از زنان از بازار کار کنار گذاشته می شوند و این در حالی است که در سند چشم انداز سال 1404 سقف مشارکت برای فعالیت زنان 30 درصد در نظر گرفته شده است.
وی سهم امروزه زنان از نیروی کار رسمی را 11 درصد عنوان کرد و افزود: این یک مشکل است که باید به آن توجه شود.
" خامسی "در ادامه تصریح کرد: با وجود آنکه که زنان در سال های اخیر در بحث مشارکتهای اجتماعی و کارهای سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود را به خوبی نشان داده اند، نگاه سنتی جامعه همواره یک مانع بزرگ برای مشارکت بیشتر زنان در جامعه است.
وی ادامه داد: برای مقابله با این نوع نگاه سنتی زنان باید ازخود شروع نمایند و پیامدهای مثبت و منفی اشتغال را بررسی کنند و سعی در تقویت نکات مثبت و از بین بردن نکات منفی اشتغال نمایند.
این مقام مسئول پیامدهای منفی اشتغال زنان را جدایی مادر و کودک، ایجاد اختلاف های خانوادگی، افزایش بیکاری مردان و کاهش سلامت جسمی زنان عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: طبق تحقیقاتی که صورت گرفته زنانی که شاغل هستند میزان نشاط اجتماعی و وضعیت سلامت روان آنها بهتر از زنان خانه دار است که در مقابل آن مشکلات جسمانی زنان شاغل بیشتر از زنان خانه دار است در واقع اشتغال اگر چه تاثیر مثبت بر کیفیت زندگی بانوان دارد و سلامت روانی آنها را نیز به دنبال خواهد داشت سلامت جسمانی آنها را تا حد زیادی تهدید می کند، بنابراین بانوان باید به این مسئله دقت نمایند و در این امر برنامه ریزی مناسب داشته باشند.
" خامسی " یاد آور شد: زنان علاوه بر نقش سنتی خود در محیط خانه یک کار مضاعفی را بر دوش خود گذاشته اند که می طلبد زنان یک توازنی را بین مباحث مرتبط با خانواده و مباحث مرتبط با محیط کار فراهم نمایند.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده است زنانی که در اشتغال مشارکت دارند و عنصر توازن را رعایت می نمایند به فضای کاری خود نیز حس و حال خوبی می دهند به نحوی که جدا از خودشان خانواده و اجتماع هم از اثرات این حس و حال خوب آنها برخوردار می شوند.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در پایان سخنان خود اظهار داشت: زنان باید مباحثی همچون خودباوری ، اعتماد کردن به دیگران، تقسیم عادلانه کار ها در خانه و اختصاص دادن زمانی برای خودشان ، تقویت نکات مثبت و اولویت بندی در کار های خود را مدنظر قرار دهند.
گفتنی است این اردوها در قالب برنامه های شورای فرهنگی استانداری و مصوبات این شورا برنامه ریزی و اجرایی می شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا