رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

واعظ و گوينده و امام جمعه موفق كسي است كه سخنانش جامعه را اميدوار كند و بر اساس دستورات اسلام مردم را به تقوي، عدالت و احسان دعوت نمايد و بنا به گفته مرحوم استاد الهي قمشه‌اي حتي «با دشمن هم نكو خلق و با صفا باشد و با شفقت و مسالمت رفتار كند تا دشمن را دوست گرداند و او از ما صلح و صفا و مهرباني بياموزد مگر كسي‌كه به خاطر خدا دوستي، با ما دشمني و عداوت داشته باشد»1
چند روز بعد از جشن حضور كه مورخ 24/3/94 در تالار شهيد پاك نژاد يزد برگزار شد و دكتر علي‌جنتي و سيدمحمد ميرمحمدي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و استاندار يزد از سخنرانان در آن همايش بودند امام جمعه يكي از مناطق شهرستان يزد در خطبه‌هاي نماز«با اشاره به جشني كه به عنوان سالگرد پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري در يزد برگزار شده بود، تصريح كرد: حضور برخي در اين مراسم غير قابل انتظار بود و برخي ديگر در اين مراسم با بيان مسائل و درخواست‌هاي نامشروع هويت روشن شده خود را بيشتر آشكار كردند.!!
وي افزود: مسئولان، مديران دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي بايد در مقابل كساني كه در استان حاشيه سازي مي‌كنند واكنش نشان دهند و اجازه ندهند مجلسي البته با جمعيتي بسيار كم و هدايت شده از يك نهاد آموزشي تشكيل شود كه افرادي در تقابل با ارزش‌هاي نظام صف آرايي و عملكرد دولت قبل را تخريب و خلاف نظر دستگاه قضا صحبت ‌كنند و يا خواستار آزادي كساني ‌شوند كه خسارت‌هاي جبران ناپذيري را به اين مردم و نظام زدند.»2
واعظ و گوينده‌اي كه از تريبون رسمي آن هم در جايگاه با عظمت و قابل احترام نمازجمعه سخن مي‌گويد و مواردي را نامشروع قلمداد مي‌كند به طور قطع با معني و مفهوم (مشروع) كاملاً آشنا است يعني به مخاطبان القاء مي‌كند درخواست‌ها و گفته‌هاي سخنرانان مورد نظر وي در آن همايش طبق شرع و اسلام نبوده است!
چون نگارنده اين سطور از افرادي بود كه به عنوان روزنامه نگاري مستقل مطالبي را در آن جلسه اعلام نمود و عيناً در شماره 416 در همين ستون تحت عنوان «نويسنده و خبرنگار بايد امين، مطلع و منصف باشد» چاپ و منتشر گرديد لازم مي‌داند مواردي را به اطلاع امام جمعه محترم برساند و نكاتي را تذكراً يادآور گردد. آيا واقعاً درخواست از مقامات مسئول براي رسيدگي به وضع معيشت معلمان، از بين بردن تبعيضات حقوقي فرهنگيان شاغل و بازنشسته با كارمندان ديگر ادارات، گران نكردن نان، مردم را در سفرهاي استاني بدنبال ماشين‌هاي صدها ميليون توماني دولتمردان ندواندن، سپاس از مسئولان‌ دولت يازدهم كه جو آرامش را بر جامعه حاكم نموده و در زمينه سلامت توفيقاتي كسب كرده‌اند، هم چنين با احترام ياد كردن از تلاش دلسوزان انقلاب و فعالان سياسي و بازگو نمودن تقاضاي بسياري از راي دهندگان به دكتر روحاني تا براي رفع حصر معترضان انتخابات سال 88 تلاش نمايد و يا حضار بر اساس دستور پيامبر گرامي اسلامي(ص) در ماه مبارك رمضان براي آزادي اسرا دعا كنند، در اين صورت چه موضوع نامشروعي مطرح گرديده است؟
آيا هر كس مي‌تواند به زعم خود اعمال و گفتار فردي را كه با سليقه سياسي وي مخالف است غير مشروع بنامد آن‌هم در جايگاه نمازجمعه !!؟
حمايت كنندگان در آينده بايد درباره عملكرد رييس دولتي كه خود را پاك ترين دولت تاريخ ايران مي‌دانست پاسخگو باشند. دولتي كه تاكنون دو نفر از معاونانش به علت ارتكاب تخلفات متعدد مالي و اداري به زندان افتاده‌اند يا پرونده بعضي ديگر در حال بررسي است، با اين همه آمار و ارقام نجومي و شگفت انگيز ارتشاء، اختلاس، سوء استفاده‌هاي كلان، دروغگويي‌هاي آماري رييس دولت، تورم و گراني‌هاي كمر شكن، بي‌توجهي به مصوبات مجلس شوراي اسلامي، راه انداختن بگم بگم‌هاي مشمئز كننده، بكار بردن ادبيات غيرفاخر، ‌بركناري‌بعضي از وزرا و مديران عالي رتبه اجرايي در يك چشم به هم زدن و ناگهاني و ده‌ها مورد از كارهايي كه سال‌ها بايد بگذرد تا خرابكاري‌هاي آن ترميم يابد. آيا در هيچ يك از خطبه‌هاي آن امام جمعه اين گونه امور مورد انتقاد قرار گرفته است؟
آيا در آن 8 سال جز تعريف و تمجيد در بعضي از سخنراني‌ها چيز ديگري درباره مسئولان عالي اجرايي استان گفته شد؟
وقتي از هاله نور سخن به ميان آمد، دهها نفر با استفاده از بيت‌المال به نيويورك رفتند و به سير و سياحت پرداختند، از همه مهم تر وقتي كارهاي دولت را به امام زمان (عج) منتسب نمودند، وجه مربوط به يارانه را پول امام زمان ناميدند، صدها ميليون تومان به حساب بعضي از نهادهاي تبليغي از جمله دفتر بعضي از ائمه جمعه واريز شد، آيا بحثي از كارهاي غير مشروع به ميان آمد؟ اما در تاريخ جرايد يزد به ثبت رسيد كه مدير مسئول آيينه يزد به علت اعتراض از عملكرد مديران وقت استان به خاطر تعطيل كردن مدارس و ادارات و به صف كردن بسياري از دانش‌آموزان دبستاني و راهنمايي و دبيرستاني و عده‌اي از كارمندان، در خيابان‌ها هنگام سفر رياست جمهوري و دواندن مردم به دنبال ماشين‌هاي هيات دولت، در يك روز دو تذكر غلاظ و شداد از مديريت وقت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد دريافت نمود و از ورود آيينه به استانداري و بعضي از ادارات هم جلوگيري كردند. ضمناً در تاريخ صدا و سيماي يزد نيز ثبت و ضبط شد كه شب قبل از ورود اعضاي دولت سابق به شهر دارالعباده يكي از ائمه جمعه در تلويزيون ظاهر شد و به منظور تشويق شهروندان براي تجمع در خيابان‌ها و جايگاه سخنراني از مهمان‌نوازي مردم يزد سخن به ميان آورد اما داستان مردم شهر انبار و فرمايش مولاي متقيان حضرت علي (ع) را فراموش كرد بازگو كند اما اين نشريه بنا به رسالت روزنامه نگاري با دلسوزي و علاقه مندي كه براي انقلاب داشته و دارد، شرح ماجرا را به ثبت رساند و مشكلات را تحمل كرد خلاصه آنكه عملكرد دولت قبل خود عامل تخريب خودش بوده است. گرچه به قول يكي از انقلابيون با سابقه و مورد احترام فساد در دولت گذشته همانند كوه يخي است كه قله‌هاي آن تاكنون نمايان شده است!!.
«آيت ا... يثربي رييس حوزه علميه كاشان در پاسخ به سوالي درباره اختلاس‌هاي دولت گذشته گفت: «واقعا اسباب تاسف و سرافكندگي و شرمساري است. شرايط به گونه‌اي شده كه انگار هر كس دستش به هر جايي مي‌رسيد برمي‌داشت. كساني را مي‌شناسم كه سال 84 يا 85 به اينجا مي‌آمدند كه ما واسطه شويم براي دو ميليون وام. الان خبر مي‌رسد كه همين‌ها چندين برج در تهران دارند! اين گونه افراد هستند كه تلاش مي‌كنند فردي را براي نمايندگي معرفي كنند تا بتوانند به اين فعاليت‌ها ادامه دهند.»3
راقم اين سطور در سال‌هاي اوليه پس از پيروزي انقلاب و قبل از اخذ مجوز براي چاپ نشريه طي نامه هايي از تخلف بعضي از مسئولان انتقاد مي‌نمود. به طور مثال چرا زمين چند صد متري گرفته بودند يا از اتومبيل‌هاي ادارات استفاده شخصي مي‌نمودند يا حين كار اداري ادامه تحصيل مي‌دادند يا چرا بعضي را زودتر از موعد مقرر بازنشست و يا به سفارش و توصيه اين يا آن بر خلاف ضابطه عمل مي‌كردند ؟ گاه اين روش نه تنها مشكلات زيادي براي نويسنده كه پرونده‌اش را به اين دلايل به دادگاه فرستادند بوجود مي‌آورد بلكه مورد عيب‌جويي و يا تمسخر عده‌اي هم قرار مي‌گرفت.
نه تنها آيينه يزد بلكه هر نشريه‌اي در دوران هر دولتي بايد وظيفه و رسالت خود را انجام ‌دهد از كار مفيد و اثرگذار و خير دولتمردان تقدير و ستايش ‌نمايد اما از رشوه‌خواري، زمين‌خواري، اختلاس و فروش فرودگاه و كارخانه‌هاي دولتي با بهاي اندك يا از غارت وجه اسكله نفت بنويسد. خوشبختانه قوه قضاييه عزم را جزم كرده است كه برابر با قانون بنا به وظيفه‌اي كه برعهده دارد از تضييع بيت‌المال و سوء استفاده عده‌اي زراندوز و متجاوز به حقوق مردم جلوگيري نمايد و مجرمان و متخلفان و سوء استفاده كنندگان را به سزاي اعمالشان برساند. لازم است خطيب نماز جمعه به مردم و مسئولان ادارات و نهادهاي دولتي تذكرات لازم را بدهد و ضمن تشكر و سپاس از نيروهاي امنيتي و انتظامي بخواهد امنيت مكان‌هاي برگزاري مراسم و جلساتي را كه مجوز كسب نموده‌اند تامين نمايند و قانوناً جلوي نيروهاي خودسر را بگيرند و اگر برگزار كنندگان مراسم يا مدعوين هم بر اساس تعهدي كه سپرده‌اند احياناً سخني ناروا گفتند يا اقدامي بر خلاف قانون انجام دادند از طرف مقامات ذي‌ربط اقدام لازم مبذول گردد.
به اميد آن كه مسلمانان با آگاهي هر چه بيشتر و عميق تر از عمل به تعاليم ارزنده و عاليه اسلام بهره ببرند و روز به روز صفا و صميمت و برادري و همدلي بين آنها افزون گردد. حسن ختام مقاله به درج ترجمه خطبه ارزشمند پيامبر گرامي اسلامي(ص) در آخرين جمعه ماه شعبان كه به منظور آماده ساختن ياران خويش براي استقبال از اين ماه مبارك ايراد فرمود اختصاص مي‌يابد باشد كه مورد استفاده خوانندگان آيينه قرار گيرد.
«اي مردم ! ماه خدا با بركت، آمرزش و رحمت به سوي شما روي مي‌آورد، اين ماه برترين ماه‌ها است، روزهاي آن برتر از روزهاي ديگر و شب‌هاي آن بهترين شب‌ها است لحظات و ساعات اين ماه بهترين ساعات است.
ماهي است كه به ميهماني خدا دعوت شده ايد و جزو كساني قرار گرفته‌ايد كه مورد اكرام خداوند هستند. نفس‌هاي شما همچون تسبيح، خوابتان چون عبادت، اعمالتان مقبول، و دعايتان مستجاب است. بنابراين با نيت‌هاي خالص و دل‌هاي پاك از خداوند بخواهيد تا شما را در روزه داشتن و تلاوت قرآن در اين ماه توفيق دهد، زيرا بدبخت آن كسي است كه از آمرزش الهي در اين ماه بزرگ محروم گردد.
با گرسنگي و تشنگي خويش در اين ماه به ياد گرسنگي و تشنگي رستاخيز افتيد، بر فقراء و بينوايان خود بخشش كنيد، پيران خويش را گرامي داريد، به خردسالان رحمت آوريد، پيوند خويشاوندي را محكم سازيد. زبان‌هايتان را از گناه باز داريد، چشمان خويش را از آنچه نگاه كردنش حلال نيست بپوشيد، گوش‌هاي خويش را از آنچه شنيدنش حرام است فرا گيريد. بر يتيمان مردم شفقت و محبت به خرج دهيد، تا با يتيمان شما چنين كنند...»4

مدير مسئول

پي‌نوشت‌ها:
1- صحيفه كامله سجاديه، شرح دعاي 44
2-يزد آوا، 29/3/94
3- سايت انتخاب، 8/4/94
4- «تفسير نمونه»، جلد اول، صفحه 463

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا