یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد : ارتباط يکي از قديمي ترين و در عين حال عالي ترين دستاوردهاي بشر بوده است.

ارتباط در گذشته و براي انسان اوليه، علاوه بر کارکردهايي که در جهت حفظ حيات و ياري گرفتن از ديگران داشته، زمينه ساز فعاليت هاي اجتماعي و سرآغازي بر زندگي اجتماعي بوده است.

ارتباط مؤثر يکي از رمزهاي موفقيت انسان است، هر کس بتواند با ديگران، اشيا، اطراف و حتي لحظه هاي زندگي خود ارتباط بهتر و مؤثرتري برقرار کند، احساس موفقيت بيشتري خواهد داشت، براي دستيابي به يک ارتباط خوب و مؤثر کلامي يا غير کلامي علاوه بر داشتن باورهاي مناسب، لازم است روش ها و مهارت هاي ارتباط برقرار کردن با ديگران را نيز فرا گرفت.

تعريف مهارتهاي ارتباطي

توانايي فرد براي ارتباط برقرار کردن با ديگران به صورت کلامي و غير کلامي بين دو يا چند نفر در جهت برآورده نمودن نيازها، خواسته ها، حق و حقوق يا تعهدات به شيوه اي قابل قبول بدون اينکه به نيازها، خواسته ها، حق و حقوق يا تعهدات ديگران صدمه اي وارد آورد.

انواع ارتباط

1-ارتباط کلامي: تمامي جنبه هاي گفتار يعني زبان و ابزارهاي کلامي را شامل مي شود که در آن چگونگي صحبت کردن از جمله: سرعت کلام، تن و آهنگ صدا نيز مطرح است.

2-ارتباط غير کلامي: به ساير فعاليتهايي گفته مي شود که کارکرد ارتباطي دارند، مثل حالت چهره(چشم، ابرو، گزيدن لب و ...) ژست ها و حرکات بدني که به آن زبان بدن گويند.

مرحله اول- شروع

1-يک سلام همراه با لبخند ارائه کنيد، سلام همراه با لبخند علاوه بر اينکه پذيرش فرد مقابل ما را برخواهد انگيخت موجب برانگيختن اعتماد به نفس ما هم خواهد شد.

2-از پرسش هاي ساده استفاده کنيد،در شروع يک ارتباط از سؤالات بسته يا نيمه باز استفاده شود.

3-به علاقمندي هاي طرف مقابل توجه کنيد، درباره موضوع مورد علاقه او پرسشهايي را مطرح کنيم.

4-از شخص مقابل در حد متعارف تمجيد کنيد، از ويژگيهاي آنها تمجيد کنيم.

5-در مورد خودتان اطلاعات دهيد، در قالب جمله هاي کوتاه، ساده و قابل هضم براي طرف مقابل، از خودمان اطلاعات بدهيم.

مرحله دوم- ادمه گفتگو

1-هنر گوش دادن را فرا بگيريد،گوش دادن فرآيند فعالي است که طي آن شنونده تصميم به اين دارد که توجه لازم را معطوف به صحبت هاي طرف مقابل نمايد و بر پيام هاي کلامي و غير کلامي متمرکز باشد.

2- در صحبت کردن با ديگران خود را علاقمند نشان دهيد، گفتارهاي دروني معطوف به علاقمندي، عامل اوليه فعال شدن رفتارهاي علاقمندانه ما به گفتگو ديگران است.

3-علايق خود را مطرح کنيد، براي شروع ارتباط به علايق فرد مقابل بايد پي ببريم. ادامه گفتگو ايجاب مي کند که او نيز از علايق، نظريات و عقايد ما آگاه شود.

4-به موقع موضوع صحبت را تغيير دهيد، ادامه بيش از حد صحبت درباره يک موضوع معمولاً مانع از شکل گيري يک ارتباط دوجانبه مي شود.

مرحله سوم- پايان دهي

1-سعي کنيد که با يک احساس خوشايند دوطرفه به گفتگوي خود پايان دهيد، ايجاد احساس خوب در خاتمه گفتگو علاوه بر اينکه تداوم ارتباط را به دنبال خواهد داشت شاخصي است که از اينکه هم شما گوينده- شنونده کارآمدي بوديد و هم فرد مقابل.

2-به رفتارهاي غيرکلامي فرد مقابل توجه کنيد، وقتي که افراد از يک گفتگو خسته مي شوند معمولاً خستگي خود را با زبان بدني به زبان مي آورند،مثلاً قطع تماس چشمي، به ساعت نگاه کردن و... از جمله رفتارهايي هستند که به محض مشاهده آنها بايد به گفتگو پايان داد.

3-دقت کنيد که نقش فعالتري را درپايان دهي به عهده بگيريد، فرد مقابل ما ممکن است به دو علت نتواند به گفتگو خاتمه دهد، يکي اينکه فکر کند پايان دادن از طرف خودش باعث ناراحتي ما مي شود و ديگر اينکه متوجه علائم صادر شده از طرف ما در جهت پايان دادن به گفتگو نباشد. بنابراين، در هر دو حالت، اين خود ما هستيم که مي توانيم در موقعيت مناسب به گفتگو خاتمه دهيم.

4-قبل از شروع يک موضوع جديد به گفتگوخاتمه دهيد،توصيه شده است که بعد از نتيجه گيري در مورد يک موضوع به گفتگو پايان دهيد.

تأثير روابط بين فردي بر انسان

1-بر نيازهاي فيزيولوژيک (غذا، آب و ...): انسان سعي در حفظ بقاء خود دارد و ارتباط برقرار کردن به رفع اين نيازها کمک مي کند.

2-بر نياز به امنيت: ارتباطات، نياز به امنيت ما رابرطرف مي کنند.

3-بر نياز به تعلق خاطر داشتن: همه ما به دنبال يافتن کساني هستيم که با آنها احساس خوشبختي کرده و ارتباط اين نياز را برطرف مي کند.

4-بر نياز به عزت نفس: عزت نفس انسان در تمام مراحل زندگي او تحت تأثير نحوه ارتباط ديگران با او است.

-بر نياز به خودشکوفايي: ما در تعامل با ديگران توانايي هاي خود را مي شناسيم وديگران به ما کمک مي کنند تجارب و طرزفکرهاي جديدي بيابيم.

تهيه و تنظيم:مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي پليس يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا