نشست هم اندیشی رئیس سازمان مدیریت با اساتید رشته آمار برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، در حاشیه برگزاری سمینار ملی احتمال و فرآیندهای تصادفی در دانشگاه یزد، جمعی از اساتید آمار دانشگاه های یزد، شیراز، اصفهان، مشهد، یاسوج و شهید بهشتی تهران با رئیس، معاون آمار و اطلاعات و رئیس گروه اجرای طرح های آماری و سرشماری سازمان مدیریت دیدار کردند.
رئیس سازمان مدیریت در این دیدار با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست ارتباط بیشتر سازمان مدیریت با اساتید رشته آمار و ارائه پیشنهادات در زمینه تولید صحیح داده آماری است، گفت:  متاسفانه دیده می شود برخی از اوقات برای یک موضوع مشخص، دستگاه های مختلف آمار مختلف ارائه می کنند که طبعا هیچ کدام قابل استناد نیست.
حمیدرضانصیری زاده گفت: تاکید استاندار محترم یزد نیز بر این موضوع است و لزوم هماهنگی و آموزش به دستگاه ها نیز در این زمینه محرز است.
وی افزود: در آینده ای نه چندان دور کشور در زمینه آب با بحران روبرو خواهد شد و لازم است در این خصوص اطلاعات کافی از ذخایر آبی و راه های جلوگیری از هدررفت آن جمع آوری شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین از حضور دو تن از اساتید دانشگاه در کمیته بررسی طرح های پژوهشی خبر داد و گفت: طرح های پژوهشی می بایست در دانشگاه دفاع شود تا اعتبار لازم به آنان تخصیص یابد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد هم در این دیدار با بیان اینکه انتظار سازمان مدیریت از دانشگاه، نقد عملکرد این سازمان است گفت: متاسفانه در حال حاضر ارتباط دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی بصورت دوطرفه قطع است.
محمدحمید فخرالدین گفت: در حال حاضر مشکل نبود نظام آماری نیست بلکه برخی عوامل غیرفنی، نتایج آمار را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی همچنین یکی از مشکلات تولید آمار را بکارگیری افراد غیرمتخصص در فرآیند تولید آمار در دستگاه های اجرایی عنوان کرد و گفت: آمار یک علم است که تولید آن به افراد متخصص و باتجربه نیازمند است.
فخرالدین اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات آمار، ارتباط نداشتن آمار توصیفی با اطلاعات مکانی آنهاست که بر این اساس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سامانه ساترا را برای رفع این مشکل طراحی کرده است.
رئیس گروه اجرای طرح های آماری و سرشماری معاونت آمار و اطلاعات سازمان هم در این دیدار با بیان اینکه مرکز آمار ایران تنها مرجع رسمی تولید آمار در کشور است و از آخرین روش های تعریف شده بین المللی برای جمع آوری آمار استفاده می کند، گفت: مشکل آمار به عدم استفاده دستگاه ها از تعریف و استانداردهای آمار بر می گردد.
رضا ولی زاده گفت: دغدغه ما در این خصوص تولید داده است، چراکه وجود نقیصه در این بخش، تحلیل های آماری را با مشکل روبرو می کند.
اساتید دانشگاه نیز در این دیدار مواردی از قبیل: لزوم همکاری سازمان یافته دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها، نبود طرح جامع برای جمع آوری داده ها، لزوم اعتقاد به علم آمار، تمرکز دانشگاه ها بر علوم تئوری بجای تجربه عملی، لزوم ثبات مدیریت در امر تهیه آمار، جلوگیری از موازی کاری در تولید آمار، تشکیل کمیته ای از اساتید دانشگاه برای پایش آمار تولیدی، تشکیل کارگروه هماهنگی تولید آمار میان دستگاه های اجرایی، ضرورت بهره گیری از تجربیات سایر استان ها و بهره گیری از آمارهای تولیدی ماهواره ای را مورد تاکید قرار دادند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا