یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس استان یزد: ارتباط یکی از قدیمی ترین و در عین حال عالی ترین دستاوردهای بشر بوده است.

ارتباط در گذشته و برای انسان اولیه، علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات و یاری گرفتن از دیگران داشته، زمینه ساز فعالیت های اجتماعی و سرآغازی بر زندگی اجتماعی بوده است.

ارتباط مؤثر یکی از رمزهای موفقیت انسان است، هر کس بتواند با دیگران، اشیا، اطراف و حتی لحظه های زندگی خود ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار کند، احساس موفقیت بیشتری خواهد داشت، برای دستیابی به یک ارتباط خوب و مؤثر کلامی یا غیر کلامی علاوه بر داشتن باورهای مناسب، لازم است روش ها و مهارت های ارتباط برقرار کردن با دیگران را نیز فرا گرفت.

تعریف مهارتهای ارتباطی

توانایی فرد برای ارتباط برقرار کردن با دیگران به صورت کلامی و غیر کلامی بین دو یا چند نفر در جهت برآورده نمودن نیازها، خواسته ها، حق و حقوق یا تعهدات به شیوه ای قابل قبول بدون اینکه به نیازها، خواسته ها، حق و حقوق یا تعهدات دیگران صدمه ای وارد آورد.

انواع ارتباط

1-ارتباط کلامی: تمامی جنبه های گفتار یعنی زبان و ابزارهای کلامی را شامل می شود که در آن چگونگی صحبت کردن از جمله: سرعت کلام، تن و آهنگ صدا نیز مطرح است.

2-ارتباط غیر کلامی: به سایر فعالیتهایی گفته می شود که کارکرد ارتباطی دارند، مثل حالت چهره(چشم، ابرو، گزیدن لب و ...) ژست ها و حرکات بدنی که به آن زبان بدن گویند.

مرحله اول- شروع

1-یک سلام همراه با لبخند ارائه کنید، سلام همراه با لبخند علاوه بر اینکه پذیرش فرد مقابل ما را برخواهد انگیخت موجب برانگیختن اعتماد به نفس ما هم خواهد شد.

2-از پرسش های ساده استفاده کنید،در شروع یک ارتباط از سؤالات بسته یا نیمه باز استفاده شود.

3-به علاقمندی های طرف مقابل توجه کنید، درباره موضوع مورد علاقه او پرسشهایی را مطرح کنیم.

4-از شخص مقابل در حد متعارف تمجید کنید، از ویژگیهای آنها تمجید کنیم.

5-در مورد خودتان اطلاعات دهید، در قالب جمله های کوتاه، ساده و قابل هضم برای طرف مقابل، از خودمان اطلاعات بدهیم.

مرحله دوم- ادمه گفتگو

1-هنر گوش دادن را فرا بگیرید،گوش دادن فرآیند فعالی است که طی آن شنونده تصمیم به این دارد که توجه لازم را معطوف به صحبت های طرف مقابل نماید و بر پیام های کلامی و غیر کلامی متمرکز باشد.

2- در صحبت کردن با دیگران خود را علاقمند نشان دهید، گفتارهای درونی معطوف به علاقمندی، عامل اولیه فعال شدن رفتارهای علاقمندانه ما به گفتگو دیگران است.

3-علایق خود را مطرح کنید، برای شروع ارتباط به علایق فرد مقابل باید پی ببریم. ادامه گفتگو ایجاب می کند که او نیز از علایق، نظریات و عقاید ما آگاه شود.

4-به موقع موضوع صحبت را تغییر دهید، ادامه بیش از حد صحبت درباره یک موضوع معمولاً مانع از شکل گیری یک ارتباط دوجانبه می شود.

مرحله سوم- پایان دهی

1-سعی کنید که با یک احساس خوشایند دوطرفه به گفتگوی خود پایان دهید، ایجاد احساس خوب در خاتمه گفتگو علاوه بر اینکه تداوم ارتباط را به دنبال خواهد داشت شاخصی است که از اینکه هم شما گوینده- شنونده کارآمدی بودید و هم فرد مقابل.

2-به رفتارهای غیرکلامی فرد مقابل توجه کنید، وقتی که افراد از یک گفتگو خسته می شوند معمولاً خستگی خود را با زبان بدنی به زبان می آورند،مثلاً قطع تماس چشمی، به ساعت نگاه کردن و... از جمله رفتارهایی هستند که به محض مشاهده آنها باید به گفتگو پایان داد.

3-دقت کنید که نقش فعالتری را درپایان دهی به عهده بگیرید، فرد مقابل ما ممکن است به دو علت نتواند به گفتگو خاتمه دهد، یکی اینکه فکر کند پایان دادن از طرف خودش باعث ناراحتی ما می شود و دیگر اینکه متوجه علائم صادر شده از طرف ما در جهت پایان دادن به گفتگو نباشد. بنابراین، در هر دو حالت، این خود ما هستیم که می توانیم در موقعیت مناسب به گفتگو خاتمه دهیم.

4-قبل از شروع یک موضوع جدید به گفتگوخاتمه دهید،توصیه شده است که بعد از نتیجه گیری در مورد یک موضوع به گفتگو پایان دهید.

تأثیر روابط بین فردی بر انسان

1-بر نیازهای فیزیولوژیک (غذا، آب و ...): انسان سعی در حفظ بقاء خود دارد و ارتباط برقرار کردن به رفع این نیازها کمک می کند.

2-بر نیاز به امنیت: ارتباطات، نیاز به امنیت ما رابرطرف می کنند.

3-بر نیاز به تعلق خاطر داشتن: همه ما به دنبال یافتن کسانی هستیم که با آنها احساس خوشبختی کرده و ارتباط این نیاز را برطرف می کند.

4-بر نیاز به عزت نفس: عزت نفس انسان در تمام مراحل زندگی او تحت تأثیر نحوه ارتباط دیگران با او است.

-بر نیاز به خودشکوفایی: ما در تعامل با دیگران توانایی های خود را می شناسیم ودیگران به ما کمک می کنند تجارب و طرزفکرهای جدیدی بیابیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا