کارگاهی با هدف تربیت کادر متخصص پیشگیری اولیه در اعتیاد با حضور ۵۰ نفر از مشاوران و معلمان منتخب آموزش و پرورش استان روزهای ۲ و ۳ شهریورماه جاری در دانشگاه یزد برگزار شد.

رییس مرکز مشاوره دانشگاه یزد با اعلام این خبر با اشاره به اینکه این کارگاه که با همکاری معاونت دانشجویی دانشگاه تهران و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و دانشگاه یزد برگزار شد افزود: به دلیل پایین آمدن سن اعتیاد هدف از برگزاری این کارگاه تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد ویژه معلمین در سطح مدارس است تا بتوانند به دانش‌آموزان در این سطح آگاهی، کمک و مشاوره مفیدی بدهند. 

دکتر حسن زارعی  با بیان اینکه در این کارگاه دکتر محمدعلی صادقی‌پور معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان و دشتبانی کارشناس دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی استان به عنوان کارشناسان این دوره بودند در خصوص مواردی که در این کارگاه مطرح شد گفت: پنج گروه از دانش‌آموزان مستعد مواد مخدر و اعتیاد هستند که شامل دانش‌آموزانی که پدر یا مادر معتاد ،کودکی آشفته، فرار از مدرسه، مشکل ترک تحصیل و یا مشکل رفتاری در مدرسه دارند می شوند و باید شناسایی شوند.

وی افزود: نحوه آشنایی دانش‌آموزان با مواد مخدر در سه سطح آشنایی ازطریق دوستان، شک و تردید که در سطح نقش مشاور بسیار اهمیت دارد و اگر این سطح کنترل نشود سطح سوم که سطح اعتیاد واقعی است به وجود می‌آید.

به گفته وی شیوع‌شناسی مصرف مواد در جهان و ایران، مصرف، سوء‌ مصرف، وابستگی مکانیسم زیست‌شناختی مصرف مواد، عوامل زمینه‌ساز مصرف مواد و عوامل خطر و محافظ، اشکال روش مصرف مواد، آثار کوتاه و بلندمدت و عوامل اثرگذار، عوارض و پیامدهای مصرف مواد، مبانی و اصول پیشگیری و سیاست‌ها، استراتژی‌ها و قوانین مرتبط با پیشگیری در جهان و ایران از دیگر مواردی بود که در این کارگاه دوروزه مطرح شد.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد که با تربیت کادر متخصص، هرکدام از مشاوران به عنوان فرد آموزش دیده بتواند در مدارس به دانش‌آموزان و والدین آنها در زمینه اعتیاد و پیشگیری از مبتلا شدن دانش‌آموزان، آموزش و مشاوره مفید بدهند.

دکتر زارعی با بیان اینکه معلمان، مبلغان و خانواده سه ضلع اصلی برای آموزش هستند که در این ر استا در نظر داریم کارگاهی را در آینده برای مبلغان حوزه علمیه استان در دانشگاه برگزار کنیم.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا