توافق هسته ای بین ایران و گروه  موسوم به 1+5 یک پیروزی بزرگ در عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است. هرچند توافق به دست آمده سیاسی است؛ اما بیشترین آثار آن در اقتصاد نمایان خواهد شد و براساس متن این توافق تحریم‌هایی که به دلیل مسائل هسته‌ای علیه ایران اعمال شده است، لغو خواهد شد .

اعلام خبردستیابی طرفین مذاکرات به تفاهم به سرعت جهان را تحت تأثیر خود قرار داد و آثار عمیق‌تر این تفاهم و توافق را باید در آینده انتظار کشید.

 توفیق بزرگی که امروز در عرصه دیپلماسی حاصل گردید موجب می شود تا تهدیدها در عرصه سیاست خارجی به فرصتی برای نظام تبدیل شود و پیامد داخلی آن نیز در آینده در جامعه نمایان خواهد شد.

صاحبنظران اقتصادی توافق هسته ای را نقطه عطفی در اقتصاد ایران می‌دانند و معتقدند: اجرایی شدن مفاد این توافق تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران و  بازارهای مختلف خواهد داشت.

با توافق انجام شده میان ایران و گروه 1+5 ، رونق اقتصادی شکل خواهد گرفت وسرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان با خیالی آسوده تر پا در عرصه تولید و سرمایه گذاری خواهند گذاشت و اگر بتوانیم انتظارات این سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم در بلند مدت اقتصاد کشور متحول خواهد شد.

گسترش روابط بازرگانی و تجاری با کشورها، بهبود وضع اقتصادی، رشد شاخص های اقتصادی به خصوص تولید، سرمایه، اشتغال، کاهش تورم، بهبود روابط بین‌الملل و تسهیل صادرات و واردات از اثار بلند مدت توافق هسته‌ای است که در آینده باید انتظار آن را کشید و حداقل دستاوردی که می‌توان برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای اخیر در نظر گرفت ثبات قیمت‌ها و کاهش فشار بر اقتصاد کشور است .

توافق هسته ای آرامش بزرگی برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد و کمک خواهد کرد تا فعالیت های اقتصادی با امید بیشتری آغاز شود که این موارد به خودی خود موجب بهبود شرایط اقتصاد می شود.

گرچه برخی معتقدند  توافق ایران و گروه 1+5 معجزه‌ای برای اقتصاد در پی نخواهد داشت؛ اما انتظار این است که  بازار سرمایه در آینده رشد چشمگیر داشته باشد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا