به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد به مناسبت روز جهانی گردشگری معاونین اداره کل، مسئولین انجمن صنفی گردشگری، روسای انجمن هتلداران، آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی و ... با امام جمعه یزد دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار معاون گردشگری اداره کل با ارائه گزارش عملکرد صنعت گردشگری استان یزد پرداخت و اظهار نمود: در طول دو سال اخیر با رشد گردشگران به یزد مواجه بوده ایم که عمده گردشگران را گردشگران فرهنگی و شرق شناسان تشکیل می دادند.

وی در ادامه گفت: در زمینه گردشگری مذهبی گام های خوبی برداشته شده است که می توان به ثبت آیین های محرم در یزد چون نخل برداری تفت، ندوشن و اشکذر، علم برداری و آیین های عزاداری میبد و اردکان اشاره نمود و همچنین ثبت معنوی میراث وقف نیز در دستور کار این اداره کل می باشد.

در ادامه آیت الله ناصری امام جمعه یزد با تقدیر از عملکرد میراث فرهنگی، توجه بیشتر به نکات فرهنگی را یادآور شدند و ایشان افزود گردشگران خارجی می توانند به عنوان سفیران فرهنگی زمینه ترویج فرهنگ ناب یزد و پیشینه فرهنگی ایران اسلامی را ایجاد نمایند. ایشان با اشاره به آیه شریفه "قُل سیروا فِی الأرض" توجه به گردشگری و سفر را در دین مبین اسلام متذکر شدندو اظهار داشتند فرهنگی غنی ایران اسلامی تأثیر گذار است اما تهدیدی نیز وجود دارد و آنکه فرهنگ اروپا بر مردم ما تأثیر بگذارد که خوشبختانه این تهدید به دلیل نوع گردشگران ورودی به استان یزد کم رنگ می باشد.

امام جمعه یزد با ذکر تمثیل هایی از بافت تاریخی گفتند ضرورت دارد بافت تاریخی حفظ و احیاء گردد و مرمت آن بر اساس دستورالعمل ها و قوانین جاری میراث فرهنگی صورت پذیرد. ایشان این نکته را نیز متذکر شدند که در مرمت و احیاء بافت و خانه ها و اماکن سنتی یزد بر معنویت و مهندسی فرهنگی آن نیز توجه شایانی گردد و همچنین برنامه ریزی های لازم به منظور پیشگیری از ناهنجاری های احتمالی صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بر ضرورت کار کارشناسی تأکید کردند و افزودند پروژه های که در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار دارد باید اطلاع رسانی مطلوب تری به آحاد جامعه صورت گیرد تا آثار انجام پروژه ها برای مردم قابل پذیرش تر باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا