گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می‌ باشد. این گوشت حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن ، فسفر و کلسیم است. همچنین گوشت شتر دارای قدرت مخصوصی در نگهداری هرچه بیشتر آب است که این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی از خواص طبیعی گوشت دارد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد معاون بهبود تولیدات دامی استان از کشتار 3 تا 7 نفر شتر به صورت روزانه در کشتارگاه های صنعتی استان یزد خبر داد و گفت تولید گوشت در استان یزد در سال  1393 به میزان  433 تن بوده است که این مقدار در استان به مصرف رسیده است
نادر سلیم تعداد واحد های پرورش شتر اعم از داشتی و پرواری (سنتی و نیمه صنعتی ) در استان را 100 واحد اعلام کرد و گفت شتر تنها حيوان اهلي است که ميتواند درآب و هواي خشک و نيمه خشک زندگي کند. شتر درغذا خوردن بسيار قانع است و همچنين در برابر بيماري ها مقاومت بيشتري نسبت به بقيه دام ها دارد. وزن شتر در سال سوم پرورش بيشتر از پانصد کيلوگرم مي شود. به همين دليل پرورش دادن و استفاده از گوشت آن بسيار مورد توجه است.
وی حمایت هایی که توسط این سازمان صورت میگیرد را به صورت ارائه الگوهای اصلاح نژادی و پرداخت بخشی از هزینه ها با مشارکت شترداران ، واگذاری تعدادی لوک 2 کوهانه به منظور جلوگیری از هم خونی و انقراض نسل شترهای 2 کوهانه و همچنین افزایش راند مان گله ، معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات، صدور کارت شناسایی شترداری، پرداخت بخشی از هزینه های لوله گذاری و انتقال آب به آبشخورها و گرفتن مجوز حفر چاه مالداری با مشارکت شترداران، بازدید از گله های شتر داری و شرکت در نشست های علمی و تخصصی با حضور صاحب نظران در استان های مختلف و اجرای طرح  ژنوتایپینگ درگله های شتر با همکاری شترداران دانست و گفت به همین منظور ایستگاه تحقیقات شتر بافق در سال 70 با هدف تعیین خصوصیات بیولوژیکی شترهای یک کوهانه، ارزیابی توان تولیدی شتر و ارائه راه‌کارهاى مناسب به‌منظور افزايش درآمد شترداران شروع به‌کار کرد.
سلیم افزود: در حال حاضر این ایستگاه بالغ بر 120 نفر شتر شجره‌دار دارد که اغلب از نژاد بلوچی هستند.
معاون بهبود تولیدات دامی استان تعداد شتر های داشتی استان را نزدیک به 15000 نفر اعلام کرد و گفت خوشبختانه شتر داری در تمامی شهرستان های ما رواج دارد و در این بین اردکان با 8300 نفر شتر در جایگاه اول استان قرار دارد و شهرستان های بافق با 2500 ، بهاباد با 1700 و مهریز با 1200 نفر شتر در رده های بعدی شتر داری در استان قرار دارند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا