معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: قرآن بزرگترین محور اتحاد بین همه مسلمانان است.

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: قرآن بزرگترین محور اتحاد بین همه مسلمانان است.

       به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد، دکتر کورش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر لزوم قرآن پژوهی تأکید کرد و بیان داشت:  اصول مهم در پژوهش های قرآنی نخست روش های پژوهش است، دوم بن مایه های پژوهش و سوم خود پژوهشگر است

وی با بیان اینکه در پژوهش های قرآنی باید با وسواس و احتیاط عمل کرد و به گفته امیر المونین (ع) نباید قرآن را با افکار خودمان منطبق کنیم، اضافه کرد: این اصل اساسی پژوهش درقرآن است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: روش تحقیق در تفسیر علوم قرآنی به شیوه کاربردی در مطالعات قرآنی دانش درجه چهارم است چراکه در مرحله نخست از حقیقت قرآن، در مرحله دوم از تفسیر قرآن، در مرحله سوم از روش فهم و تفسیر و در مرحله چهارم از شیوه های کاربردی در روش های تفسیری بحث می شود .

خوشبختانه به برکت جمهوری اسلامی حفظ قرآن، قرائت  و قرائت به خوبی در کشور رواج یافته است.

دکتر کورش پرند با تأکید بر اینکه رابطه سازگارانه ای بین قرآن و علم وجود دارد و هدایت مردم به سوی خدا هدف اصلی قرآن است  تصریح کرد:  پژوهشگر قرآن باید آشنایی با ادبیات عرب، شناخت فلسفه و فقه، آشنایی با علوم حدیث و روش های تفسیر قرآن را بداند و شرایط کمال را داشته باشد .

وی با بیان این مطلب که دانشمندان مسلمان با توجه به سازگاری علم و دین نشان دادند نه تنها آیات قرآن با علوم جدید در تعارض نیست بلکه یافته های علمی اعجاز قرآن را اثبات می کند  افزود: اهداف مفسران علمی قرآن فهم بهتر قرآن به وسیله علوم تجربی است.

دکتر کورش پرند یادآور شد: آنچه که در اصول پژوهش در قرآن مهم است بنابر وظیفه ای که خداوند و پیامبر فرموده اند باید در قرآن بیندیشیم و  از کج روی هایی که در قرآن می شود  جلوگیری کرد و باید راه صحیح پژوهش و تفسیر قرآن را آنطور که خداوند و ائمه اطهار گفته اند دنبال کنیم.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی براینکه با قرآن مثل آینه مواجه شوید، پاکیزه و بی زنگار تا قرآن در دل ما منعکس شود و در جان ما انعکاس یابد ادامه داد:  قران برای کسانی است که دلشان را به معنای باطن و نفس پاکیزه کنند و این همیشه و برای همه نیست و کسانی که دل معاند دارند بنای به نشنیدن و نفهمیدن دارند و نوای قرآن، کلام قرآن و پیام قرآن در دل آنها اثری نمی کند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه سخنان خود به بیان پیشنهاداتی در جهت بهبود مسابقات قرآن پرداخت که بررسی امکان حضور کارآموزان و پرسنل آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای از آن جمله بود.

وی همچنین با اشاره به تهیه و تدوین و چاپ مجموعه 5 جلدی از آیات و روایات مرتبط با حوزه اشتغال، کارآفرینی و کار و تعاون بر لزوم جمع آوری بیشتر احادیث مرتبط تاکید کرد.

دکتر کورش پرند ادامه داد: علاوه براین لازم است تا گردهمایی و دوره آموزشی ویژه روحانیون زیر مجموعه سازمان برنامه ریزی و اجرا شود تا این افراد در سخنرانی و مباحث خود بیشتر به مسائل حوزه کار و اشتغال بپردازند.

وی توجه به فضای مجازی و امکان بهره وری از آن در جهت توسعه فرهنگ اسلامی و قرآنی  تأکید کرد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: می توان شرایطی را فراهم کرد تا شرکت کنندگان در مسابقات قرآن کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هم در ارتباط بوده به بیان مباحث قرآنی بپردازند و از آخرین اطلاعات واخبار قرآنی سازمان مطلع شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا