محسن  اختياري:خود زني دولتمردان آمريكا در سپتامبر 2001 واقعيت بزرگي است كه اگر چه در طي اين سالها همواره در هاله اي از ابهام بوده ، وليكن با گذر زمان و رو شدن صفحات جديدي از تاريخ روز به روز زواياي پنهان آن بيشتر از گذشته بر مردم جهان آشكار مي گردد . لشگر كشي غرب و حمله به عراق و افغانستان از بارزترين اقداماتي بود كه با دستاويز قرار دادن حوادث يازدهم سپتامبر و بعضا به بهانه مقابله با تروريسم به آن مبادرت ورزيدند . اما كنكاش و دقت در رخدادهاي سالهاي اخير به وضوح بيانگر اين واقعيت است كه غرب و بويژه آمريكا به دنبال اهداف ديگري غير از آن چيزي هستند كه با استفاده از ابزارهاي تبليغاتي خود در مقابل اذهان و ديدگان جهانيان قرار مي دهند .

اگر چه اهدافي كه غرب در اين فرايندها دنبال مي نمايد بسيار گسترده تر از عوامفريبي هاي ظاهريست و هركدام نياز به بحثهاي مفصل دارد ، وليكن دو رويكرد و هدف عمده يعني فروش اسلحه گران و خريد نفت ارزان ، از مهمترين اهداف استكبار است كه در وراي ظاهرفريبيهاي ملموس و محسوس دستگاههاي تبليغاتي خود دنبال مي كند .

عليرغم آنچه غرب و در راس آن دولتمردان آمريكايي ، علي الظاهر ايجاد ثبات و برقراري نظم و دموكراسي در كشورهاي منطقه خاورميانه را دستاويز قرار داده و تبليغ مي نمايند ، اما واقعيت امر آنستكه در عمل هيچگاه به دنبال ايجاد ثبات نبوده و نيستند و همواره اهداف اصلي خود را در بحران ، جنگ و بي ثباتي بويژه در منطقه خاورميانه كه  از يك جهت داراي بزرگترين منابع انرژي و ثروتهاي طبيعي است و از جهت ديگر بزرگترين بازار فروش سلاح و تجهيزات آنان است دنبال مي كنند .

اما با فروكش كردن شعله هاي جنگ در عراق و افغانستان آنان به دنبال يافتن راه حل ديگري براي ايجاد جنگ و تنش در منطقه برآمدند كه با تكيه بر سياست كهنه و استعماري " تفرقه بيانداز و حكومت كن " ، راه اندازي و پشتيباني از فرقه ها و گروههاي تروريستي از طريق حمايتهاي مالي و كمكهاي تسليحاتي و تجهيزاتي را در دستور كار قرار دادند . اگر چه بوق و كرناهاي تبليغاتي آنان رويكردي كاملا متضاد را نشان مي دهد و همواره علي الظاهر مبارزه با تروريسم و ايجاد ثبات و دموكراسي را هدف اصلي خود بيان مي كنند ، وليكن بسياري شواهد و رخدادهاي منطقه اي بويژه در ماهها و روزهاي اخير واقعات ديگري را آشكار مي سازد .

با ورود علني وعملي ارتش روسيه به كارزار جنگ در سوريه و حمله به مواضع گروههاي تكفيري تروريستي بخصوص گروه خشن داعش ، غرب و بويژه آمريكا كه اين اقدام را كاملا برخلاف اهداف حقيقي و پشت پرده خود مي بينند ، به تكاپو افتاده و خط و نشان مي كشند ، بطوريكه بعضا حتي در رجزخوانيهاي خود به استفاده از تسليحات هسته اي و يا احتمال بروز جنگ جهاني سوم اشاره مي كنند . اما واقعيت امر اينستكه آنان عاقلتر از آن هستند كه عملا خود را رودرروي قدرتهاي منطقه مانند روسيه ، چين و حتي جمهوري اسلامي ايران قرار دهند ، و از سوي ديگر ورود آشكار قدرتهاي منطقه بويژه روسيه به صحنه جنگ با تروريستها بخصوص گروه سلفي تكفيري داعش بيانگر اين واقعيت است كه از هم اكنون بايد آخرين ميخها را برتابوت اين گروهها كوبيد ، چرا كه حتي اگر براي خودنمايي و اعاده حيثيت هم كه باشد ، روسها تا طومار تروريستها را در هم نپيچند دست نخواهند كشيد ، و قطعا روسها كه پس از فروپاشي كمونيسم و شوروي سابق عملا جهان دوقطبي را از وجود يكي از قطبها خالي كرده و آنرا به غرب واگذار كرده بودند ، اينگونه ميادين مانند سوريه و اوكراين را فرصتي براي عرض اندام دوباره و به رخ كشيدن مجدد قدرت خود به جهانيان مي دانند .

به اميد فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا