مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 16 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان یزد  به بهره‌برداری رسیده ‌است.


به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" علیرضا طاقه باف گفت  این واحدها ی صنایع تبدیلی و تکمیلی در زمینه های فراوری محصولات باغی، دامی، زراعی و شیلاتی است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 173 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.
وی گفت: این تعداد واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی به بهره برداری رسیده در سال توانایی جذب 22  هزار تن محصولات خام کشاورزی را دارند.
طاقه باف بیان کرد: از مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده 55  میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی یا کمک‌های فنی اعتباری صنایع تبدیلی بوده و 118  میلیارد ریال توسط متقاضی سرمایه‌گذاری شده است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: با راه‌اندازی این واحدها زمینه اشتغال برای 196 نفر فراهم شده است.
این مقام مسئول گفت: ریسک‌ نکردن در اقتصاد و آشنا نبودن سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی از دلایل کمبود این صنایع در استان به شمار می‌رود.
طاقه باف اظهار کرد: اقدامات لازم در زمینه تسهیل دریافت مجوز برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان انجام شده و همچنین تمام زیرساخت‌ها نظیر شهرک‌های صنعتی برای این صنایع آماده است اما سرمایه‌گذاران به دلیل آشنا نبودن با این بخش در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.
وی افزود: مکان‌یابی و نیازسنجی‌های انجام شده برای ایجاد صنایع تبدیلی را با کمک شرکت شهرکهای کشاورزی استان در یک طرح جامع عرضه کرده‌ایم تا اگر سرمایه‌گذاری بخواهد در هر شهرستانی اقدام به سرمایه‌گذاری کند، اطلاعات مورد نیازش را از طریق این طرح تامین کند
مدیر صنایع استان تصریح کرد: سرمایه‌گذاران به دلیل اینکه به دنبال سهل الوصول بودن بازگشت سرمایه خود هستند به خام فروشی محصولات روی می‌آورند اما اگر سرمایه‌گذاران بدانند خدماتی که ارایه می‌کنند به سود خود و مردم آن منطقه هست، قطعا در این زمینه فعال خواهند شد.
وی عنوان کرد: در مدیریت کشاورزی شهرستان‌ها الگوی کشت وجود دارد که براساس آن حتی نوع واریته مورد نیاز نیز مشخص می‌شود اما کشاورزان استان به این مساله پایبند نیستند و با توجه به تقاضای بازار و قیمت محصول در سال گذشته کشت خود را انجام می‌دهند. این مساله موجب می‌شود در بعضی سال‌ها محصولات کشاورزان با قیمت ناچیزی در بازار عرضه شود یا بر روی دست آنها باقی بماند.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی یزد اظهار کرد: درخواست ما از کشاورزان، رعایت الگوی کشت ارائه شده از سوی این سازمان است تا محصولات آنها دارای ارزش افزوده شوند و بتواند سود مناسبی برای کشاورزان داشته باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا