وحید  شیخ احمد صفاری (شیخ الحکایات)

 

پیشگیری اتفاقات در نِوِرلَند

چند روز پیش مراتع و جنگل های تپه ای استان لرستان دچار آتش سوزی شد و معاون استاندار علت ارسال بالگرد به محل حادثه (بعد از مهار آتش) را چنین بیان داشت که ؛ حضور بالگرد باعث شدت آتش می شود وبرای همین بالگرد را بعد از مهار به آنجا اعزام  می کنیم.

یعنی من در این توجیه و دلیل مانده ام چرا آنهایی که این وسیله را برای چنین کاری انتخاب کردند، نتوانستند موضوع به این سادگی را متوجه بشوند؟ یعنی این استناد، رعایت ارتفاع لازم پرواز از ستون آتش برای جلوگیری از شدت بخشیدن به آتش و ضرورت استفاده از بالگرد در محل های سخت و غیر قابل عبور و سرعت عملیات را به طور کل، چیزی در مایه های کشک فرض نمودند.

حالا نگاهی می اندازیم به اتفاقات و عکس العمل های مسولین در شهر نورلند

مورد: فردی به هر دلیل در ارتفاعی قرار گرفته و هر آن احتمال سقوط هست. مامورین آتش نشانی بعد از سقوط آزاد این شخص به محل می آیند و می گویند برای آن که حواس این شخص پرت نشود و حضور ما باعث  شتاب در سقوط نشود، برای همین  بعد از وقوع  آمدیم.

مورد قبل از بعد: بارندگی و سیل ویرانگری در تعداد زیادی از شهرهای چند استان در چند نقطه سرزمین نورلند صورت می گیرد. هواشناسی بعد از وقوع حوادث در حالیکه آمار کشته ها، گم شده ها و خسارت ها را در مقابل دوربین بیان می کند، علت این اخبار را بعد از وقوع حوادث این می داند که نخواستیم با اطلاع دادن به مردم آن ها را وحشت زده و سیل زده بکنیم، چون ممکن بود مردم در حین فرار از محل سیل، ماشین هایشان تصادف کند و دچار خسارت شوند و جلوی عبور سیل را هم بگیرند.

مورد بعدی: نزاع یا سرقتی یا تصادفی در شرف وقوع است و تماس های مکرر به پلیس مربوطه می شود. اما بعد از تماس های بسیار، پلیس بعد از وقوع حادثه و جرم، در محل حاضر می شود و علت را هر کی خربزه می خورد پای لرزش می نشیند اعلام و می گوید برای این که حادثه دچار تجمع جمعیتی مردم و اهالی نشود و خللی در بررسی مورد اتفاق افتاده پیش نیاید ما بلافاصله بعد از اتمام حادثه به محل اعزام شدیم.

مورد بعد از بعدی: مسول فنی هواپیما بعد از سقوط هواپیما و کشته شدن تمام سرنشینان در محل حاضر می شود و می گوید ما به واسطه این که مسافرین عزیز و محترم دچار وحشت و نگرانی نشوند، معمولاً خرابی یک موتور هواپیما و گیر کردن چرخ را که پس از بسته شدن دیگر باز نمی شود، را اعلام نمی کنیم تا عزیزانمان سفری به آسودگی داشته باشند. چرا که آرامش همیشگی آنها مد نظر ماست.

مورد نهایی: معمولاً مسولین شهری نورلند، اتفاقات را مرتب پس از حادثه گزارش می دهند از نویسنده و رسانه اطلاع دهنده شکایت می کنند و دکور دفتر کارشان را تغییر می دهند و بودجه ای را برای مبارزه با بی حجابی تصویب می کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا