علی اصغر باقری

از آنجا که یکی از آفات قدرت روی آوردن به خودکامگی است، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل 121 این مسئله در ارتباط با رئیس جمهور پیش بینی شده و از جمله فرازهای سوگند وی پرهیز از هرگونه خودکامگی است. اما متأسفانه علی رغم این سوگند، باز می بینیم بعضاً رؤسای جمهور کم وبیش دچار نوعی خودکامگی می شوند چه در دوره اول و بخصوص در دوره دوم، و این مسئله بیانگر این است که نظارت رهبری و مجلس بر اعمال رئیس جمهورها به جهت روحیّات خاص آنان یا ایجاد نوعی خود بزرگ بینی و...، تأثیر پذیری کافی را نداشته و لازمه آن این است تا آحاد ملت نیز نظارتهای خود را بر قوه مجریّه برابر اصل 122 قانون اساسی بیشتر نموده و پرهیز از خودکامگی و موارد مربوطه را به رئیس جمهور تذکر دهند بخصوص اگر این معضل در دور اول اتفاق بیفتد ضرورت را بیشتر و بیشتر می نماید. لذا به تبع  این اصل به عنوان آحادی از ملت، مواردی را متذکر می شود. اول اینکه رئیس جمهور محترم چند ماهی است قانون امر به معروف و نهی از منکر را که از تصویب مجلس گذشته و به تأیید شورای نگهبان هم رسیده در کشوی میز خود بازداشت و به مبادی ذی ربط ابلاغ نمی نماید که این حرکت غیرقانونی و بدعت غلط، نوعی خودکامگی و به عبارتی دیکتاتوری را تداعی می نماید و رئیس جمهور و وابستگان ارشد دولت باید در برابر این حرکت غیرقانونی و بدعت آشکار و زیر پا گذاشت قانون پاسخگو باشند.

جالب اینکه آقای رئیس جمهور در مورخ 3/ 6/ 94 در جمع مردم همدان گفت: «هیچ فرد و نهادی در کشور بالاتر از قانون نیست». گرچه این حرف اگر با موازین قانون اساسی مطابقت شود حرف صحیحی نمی باشد و آن چیزی که به قانون و نظام اسلامی مشروعیّت داده و می دهد فرارتر از قانون است؛ اما پرسشی که وجود دارد این است که اگر واقعاً آقای رئیس جمهور به این سخن خود اعتقاد یا پایبند هستند چرا خود را فراتر از قانون فرض نموده و قانون امر به معروف و نهی از منکر را بازداشت نموده و ابلاغ نمی نماید؟!! همچنین قانون محدودیّت روابط با دولت حیله گر و گستاخ انگلیس را رعایت نکرده و سفارت انگلیس خبیث را بازگشایی نمودند؟!!

 ثانیاً پرخاشگری و توهین رئیس جمهور به آحادی از ملت و نخبگان کشور که در خصوص مسائل مهم کشوری از جمله هسته ای نگرانی هایی دارند با عبارتهایی چون بی سوادها، بی عقلها، تازه به دوران رسیده ها، بروید به جهنم و ... نمودی از غلطیدن به وادی خودکامگی را در اذهان به وجود آورده است.

 ثالثاً در عین اینکه رئیس جمهور شعار تحمل منتقد و باز بودن فضای نقد را بیان می دارد از آنطرف فضای سنگین برخورد با رسانه ها و افراد منتقد و دلسوز را در پیش گرفته که در این مدت بستن چند باره هفته نامه 9 دی و تذکر دادن به کیهان و رجانیوز و شکایت از نماینده مجلس به واسطه اظهار نظر درباره فساد مطبوعاتی دولت، و باز داشت فرزند شهید به واسطه ترویج شعار مرگ بر امریکا در اصفهان یا باز داشت استاد دانشگاه به واسطه نقد برجام و... اگر چه به ظاهر نوعی دوگانگی یا عوام فریبی را تداعی دارد اما در واقع این برخوردها نوعی روی آوردن به خودکامگی را در پی دارد.     

  آیا ترویج تراشیدن ریش توسط دولتمردان راهگشای ایجاد جامعه اسلامی است؟!!

علی رغم اینکه مراجع تقلید تراشیدن ریش را فسق و حرام و ترک آنرا واجب می شمارند، این پدیده شوم همانند بدحجابی بین مردان و کارمندان ارشد دولتی در حال شیوع و گسترش است بطوریکه معاونان رئیس جمهور و بعضاً وزراء و مسئولان ارشد استانی و محلی نیز اقدام به تراشیدن و کوتاه نمودن ریش بیش از حدّ شرعی می نمایند؛ اما پرسشی که وجود دارد این است که آقای رئیس جمهور  که دم از قانون اساسی و مجری بودن آن می زنند نسبت به هدف و مأموریتی که قانون اساسی برعهده قوه مجریه گذاشته که: قوه مجريه بدليل اهميت ويژه‌اي كه در رابطه با اجراي احكام و مقررات اسلامي بمنظور رسيدن به روابط و مناسبات عادلانه حاكم بر جامعه دارد و همچنين ضرورتي كه اين مساله حياتي در زمينه‌سازي وصول به هدف نهائي حيات خواهد داشت بايستي راهگشاي ايجاد جامعه اسلامي باشد. چرا به این مسئله توجه لازم را ندارند و با ترویج و گسترش ریش تراشیدن و گسترش یک خلاف شرع، چگونه با این مأموریت قانونی و صداقت در پایبندی به آن می تواند سازگار باشد؟ البته هیچ کس مدعی نیست که همه خوبی ها در داشتن ریش و همه بدیهی ها در تراشیدن ریش است، چه اینکه عوامل استکبار جهانی به سرکردگی امریکا ریش تراشهایشان مثل اوباما و رؤسای رژیم صهیونیستی بدون ریشند و عوامل دیگرشان چون وهابی ها و داعشی ها با ریشهای فراوان جنایت می کنند، اما بحث این است که ترویج این کار خلاف شرع از سوی دولتی که باید احکام و مقررات اسلامی را اجرا کند دور از انتظار و غیر قابل توجیه و بر خلاف هدف و مأموریتی است که قانون اساسی و دیگر قوانین مربوطه بر عهده دولت نهاده است.   

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا